Taşıt İklimlendirme Sisteminde R134a’ya Alternatif Olarak Çevre Dostu Soğutucu Akışkanların Araştırılması


BÜKER H., CİMŞİT C.

Tesisat Mühendisliği, sa.200, ss.1-13, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 200
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Tesisat Mühendisliği
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-13
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada sürekli artan nüfus ve sanayiye olan bağımlılık enerji ihtiyacını her geçen gün artırmaktadır. Klasik çevrimlerde kullanılan güç ve soğutma sağlayan akışkan- ların küresel ısınmaya neden olması ve doğaya zarar vermesinden dolayı insanoğlu yeni soğutucu akışkan arayışlarına yönelmiştir. Bu çalışmada taşıt iklimlendirme sistemlerinin verimliliğini artırmak için farklı soğutucu akışkanların kullanıldığı kabulü ile sistemin birinci ve ikinci kanun analizi yapılarak R134a ile karşılaştırıl- mıştır. Analiz edilecek soğutucu akışkanların ozon tahrip potansiyeli (ODP), küre- sel ısınma potansiyeli (GWP), kritik sıcaklık gibi özellikleri verilerek performansı yüksek ve çevre dostu olan uygun soğutucu akışkanın belirlenmesi amaçlanmıştır. R600, R600a, R123, R410a, R22, R134a, R290 ve R152a soğutucu akışkanlarının farklı evaporatör ve kondenser sıcaklıklarında sistem değişkenleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Analiz edilen soğutucu akışkanların ikinci kanun analizi yapılarak sonuçlar grafikler halinde verilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, R123 ve R152a so- ğutucu akışkanlarının R134a soğutucu akışkanının yerini alacak en uygun alterna- tif soğutucu akışkanlar olduğunu göstermektedir.
The energy needs increase due to the ever-increasing population and dependence on industry in the world day by day. Since the fluids that provide power and refrig - eration used in classical cycles cause global warming and harm nature, mankind has turned to the search for new refrigerants. In this study, the first and second law analyzes of the system have been made, assuming that different refrigerants have been used to increase the efficiency of the vehicle air conditioning systems. These fluids have been compared to R134a. It is aimed to determine the suitable fluid with high performance and environment-friendly by giving features such as ozone de- struction potential (ODP), global warming potential (GWP), critical temperature of the refrigerants to be analyzed. The effect of R600, R600a, R123, R410a, R22, R134a, R290 and R152a refrigerants have been investigated on system parameters at different evaporator and condenser temperatures. The second law analysis have been made of the refrigerants and the results have been given in graphics. The re- sults of this study has showed that R123 and R152a refrigerants are the most suitable alternative refrigerants to replace R134a refrigerant.