Elektrikli Araçlarda Ultra Kapasitör Kullanımı ve Uygulanabilirlik Durumunun Değerlendirilmesi


TAŞDEMİRCİ Ç., ÖZKAN A.

Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.712-722, 2021 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.712-722
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Petrolden üretilen fosil yakıtların doğaya olan olumsuz etkileri nedeniyle günümüzde alternatif enerji kaynaklarının daha verimli ve yaygın kullanılması önem kazandı. Taşıtlarda fosil yakıtların kullanımdan uzaklaşılmak istenmesi, elektrikli taşıtların yaygınlaşmasını ve bu alanda yapılan çalışmaları hızlandırdı. Elektrikli taşıtlar konusunda yapılan çalışma ve araştırmalar beraberinde “şarj süresi, maksimum menzil, maliyet ve farklı depolama yöntemleri” gibi başlıkların öneminin artmasına neden olmuştur. Günümüzde, bir saati bulan şarj süreleri ve içten yanmalı motor kullanan araçlara göre düşük menzillere sahip olmaları elektrikli araçların yaygın kullanımının önündeki büyük engellerdendir. Elektrikli araç teknolojisinin ilerlemesi beraberinde yeni depolama ve şarj sistemleri üzerinde araştırmaların yapılmasını da beraberinde getirmiştir. Modern enerji depolama sistemlerine bir örnek de ultra kapasitörler olmuştur. Bu kapasitörlerin şarj ve deşarjlarında akım sınırının olmaması ve büyük kapasiteleri erişebilmesi batarya teknolojisine alternatif olarak görülmelerini sağlamıştır. Fakat yüksek şarj akımlarına dayanacak iletkenlerin gerekmesi, depolanan enerjinin zaman içerisinde kaybolması ve yüksek kapasitelere çıkılma zorluğu aşılması gereken sorunlardır. Bu çalışmada elektrikli taşıtlara için alternatif olabilecek, enerjinin ultra kapasitörlerle depolandığı model bir araç tasarlanmıştır. Kullanılan manyetik şarj sistemleri (kablosuz şarj) ile kısa süreli ve duraklamasız şarj imkanı elde edilmiştir. Üretilen model araç ve şarj istasyonu, klasik bataryalı araç ve bağlantılı hızlı şarj sistemli model ile karşılaştırılmış, avantaj ve dezavantajları incelenmiştir.
Due to the negative effects of fossil fuels produced from petroleum on nature, more efficient and widespread use of alternative energy sources has gained importance today. The desire to avoid the use of fossil fuels in vehicles has accelerated the spread of electric vehicles and the studies done in this field. Studies and researches on electric vehicles have led to an increase in the importance of topics such as "charging time, maximum range, cost and different storage methods". Nowadays, charging times of up to one hour and having lower ranges compared to vehicles using internal combustion engines are major obstacles to the widespread use of electric vehicles. The advancement of electric vehicle technology has led to research on new storage and charging systems. An example of modern energy storage systems is ultra-capacitors. The fact that these capacitors do not have a current limit in their charge and discharge and that they can reach large capacities have made them seen as an alternative to battery technology. However, the need for conductors to withstand high charging currents, the loss of stored energy over time, and the difficulty of reaching high capacities are problems that need to be overcome. In this study, an alternative to electric vehicles, a model vehicle in which energy is stored with ultra capacitors is designed. With the magnetic charging systems (wireless charging) used, short-term and non-stop charging has been achieved. The model vehicle produced and the charging station were compared with the conventional battery-powered vehicle and the connected fast charging system model, and their advantages and disadvantages were examined