Turkish Studies - Social Sciences , cilt.17, sa.4, ss.629-646, 2022 (Hakemli Dergi)
Birçok insan için sosyal medyayı izlemek, kendi hayatlarını gördükleri veya okudukları ile ilişkilendirmelerine neden olmakta ve bu durum da bireylerin bir şekilde bir şeyleri kaçırdıkları hissine neden olmaktadır. Gelişmeleri kaçırma korkusu (fear of missing out) olarak adlandırılan bu durum, literatürde özellikle sosyal medya kullanım pratikleri ile ilişkilendirilmektedir. Bunun nedeni sosyal medya araçlarının bir kişinin ilgisini çekebilecek çevrimiçi veya çevrimdışı sosyal etkinliklerin çeşitliliği hakkında bilgi sahibi olmayı her zamankinden daha kolay hale getirmiş olmasıdır. Aynı zamanda gelişmeleri kaçırma korkusu nedeniyle sosyal medya kullanımı yoğun olan sosyal medya kullanıcıları plansız satın alma davranışında bulunabilmektedirler. Buradan yola çıkarak araştırmanın amacı, gelişmeleri kaçırma korkusu yönelimli sosyal medya kullanımı ile plansız satın alma davranışı arasındaki ilişkinin analiz edilmesidir. Bu doğrultuda araştırmanın kavramsal çerçevesini, sosyal medya kullanımı, gelişmeleri kaçırma korkusu ve plansız satın alma davranışı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmış ve toplamda 262katılımcıya ulaşılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS 26, AMOS 20 ve PROCESS 4.0 programı ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda gelişmeleri kaçırma korkusuyla plansız satın alma arasındaki ilişkide sosyal medya kullanımının aracı etkisi tespit edilmiştir. Sosyal medyanın aracı etkisi değerlendirildiğinde düşük aracılık rolüne sahip olduğu görülmüştür. Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için Kocaeli Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurulu’ndan 29/03/2022 tarihli 203589 sayılı kararına göre etik kurul izni alınmıştır.