”SOKAK SANATINI LEFEBVRE’NİN MEKÂNIN ÜRETİMİKAVRAMI ÜZERİNDEN OKUMAK”


Creative Commons License

Özturan S., Özturan Ö., Örgel S.

9. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri AraştırmalarıKongresi (UBAK), Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2020, ss.979-990

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.979-990
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sokaklar, farklı toplumsal yapılara ait bireyleri bir araya getiren, içinde her türlü toplumsal ilişkilerin üretildiği, etkin ve yoğun bir iletişimin yaşandığı, değişime, dönüşüme ve devinime açık dinamik mekânlardır. Gündelik hayatın tam merkezinde yer alan sokaklar, ekonomik, sosyal, kültürel ve hem içerik hem de uyulama açısından politik süreçleri içerisinde barındırdığı için çok katmanlı bir yapıya sahiptir. Dolayısıyla sokak kavramı yalnızca fiziksel bir içeriğe sahip değildir. Sokağın sahip olduğu bu çok katmanlı yapı, geleneksel sanat kurumlarının dışında kalmayı, beyaz kutunun dışına çıkmayı tercih eden sanatçılar için esnek ve akışkan bir alan açmaktadır.

Sokak Sanatı, genel bir ifade ile geleneksel sanat kurumlarının dışında kalan kamuya açık mekânlarda yapılan, kullandıkları mekânların sahip olduğu bağlamı dönüştürmeyi amaçlayan, grafiti, poster, stencil, performans, sokak tiyatrosu gibi bir dizi sanatsal uygulama biçimlerini içermektedir. Bu çalışmada sokak sanatı, Henri Lefebvre’nin Mekânın Üretimi kavramı üzerinden analiz edilecektir.