BALKAN SOSYAL BILIMLER DERGISI, vol.2024, no.13, pp.17-28, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
The movement, navigation and manoeuvring of ships are provided by the propulsion power of the main engine
located inside the ship. The main engine, which constitutes the driving power of the ship, and the machines that
help the operation of this main engine form a complex structure called the engine room. An engine room with a
safe working environment is extremely important for ships to carry out their activities and to ensure occupational
safety on board. In this context, the aim of the study is to identify the important hazards that may cause
occupational accidents in the ship's engine room, to analyse the risks and to contribute to the creation of a safe
working environment in the ship's engine room. For this purpose, because of expert opinions and literature review,
11 hazards that may cause occupational accidents were identified for the ship's engine room and the risk analysis
of these hazards was carried out using Fine-Kinney and AHP methods together. According to the AHP findings
of the research, fire is the most important hazard, electric shock is the second most important hazard, chemicals
and use of hand tools are the other important hazards following these hazards. Fine-Kinney method's risk score
scale was used to calculate the risk scores for occupational accidents caused by hazards, and fire was seen as the
most important risk. Electric shock, working with chemicals and using hand tools were considered as possible
risks and it was emphasized that they should be implemented under supervision. In this study, hazards in terms
of occupational safety for the ship's engine room were identified, then risk analysis was performed with an
integrated method and recommendations were made on corrective preventive actions.
Gemilerin hareketi, seyri ve manevrası gemi içine konumlandırılmış ana makinenin itici gücü ile sağlanmaktadır.
Geminin itici gücünü oluştura ana makine ve bu ana makinenin işletilmesine yardımcı olan makineler, makine
dairesi adı verilen karmaşık bir yapıyı oluşturur. Gemilerin faaliyetlerini yürütebilmeleri ve gemide iş
güvenliğinin sağlanabilmesi için emniyetli bir çalışma ortamının bulunduğu bir makine dairesi son derece
önemlidir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, gemi makine dairesinde iş kazalarına yol açabilecek önemli
tehlikelerin belirlenmesi, risklerinin analiz edilmesi ve gemi makine dairesinde emniyetli çalışma ortamının
oluşturulmasına katkı sağlamaktır. Bu amaca yönelik olarak da uzman görüşleri ve literatür incelemesi
sonucunda, gemi makine dairesi için iş kazası oluşturabilecek 11 tehlike belirlenmiş ve bu tehlikelerin risk
analizleri Fine-Kinney ve AHP yöntemleri birlikte kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın AHP bulgularına göre,
yangın en önemli tehlike iken elektrik çarpması ikinci en önemli tehlike, kimyasal maddeler ve el aletleri
kullanımı ise bu tehlikeleri takip eden diğer önemli tehlikelerdir. Tehlikelerin oluşturduğu iş kazalarına yönelik
risk skorlarının hesaplanması için Fine-Kinney yönteminin risk skoru skalasından yararlanılmış, yangın önemli
risk olarak görülmüştür. Elektrik çarpması, kimyasal maddeler ile çalışma ve el aletleri kullanımı olası risk olarak
görülmüş, kimyasal maddelerle çalışma ve el aletlerinin kullanılmasının gözetim altında uygulanması gerekliliği
vurgulanmıştır. Bu çalışmada gemi makine dairesi için iş güvenliği açısından tehlikeler tanımlanmış, sonrasında
da bütünleşik bir yöntemle risk analizleri yapılmış ve düzeltici önleyici faaliyetler üzerine önerilerde
bulunulmuştur.