Covid-19 Pandemi Döneminde Gençler ve Sağlık İletişimi: Fenomenolojik Bir Arayış


ÖZKAN G.

17. International Symposium Communication in the Millennium, Eskişehir, Türkiye, 5 - 06 Kasım 2020, ss.108-125

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.108-125
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

13 Ocak 2020’de salgına sebep olan virüsün tanımlanması ile başlayan süreç; 11 Mart 2020’de DSÖ tarafından Covid-19 pandemisi olarak ilan edilmiştir. Salgınla birlikte koruma ve kontrol önlemleri devreye alınmış bu kapsamda ülkeler sınırlarını kapatmış; uluslararası seyahatler sınırlandırılmış; turizm faaliyetleri, ticari ve diplomatik ilişkiler askıya alınmış; eğitim biçim değiştirmiştir. SARS, MERS, Influenza A ve Ebola salgınlarında edinilen deneyim; koruma, kontrol, müdahale ve mücadele alanlarında iletişimin kritik önemini göstermiştir. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından salgınla mücadelenin en önemli ve en etkili bileşeni olarak tanımlanan risk iletişimi, insanların kendilerinin ve yakınlarının karşı karşıya oldukları sağlık riskleri ile ilgili bilgi alma hakkına dayanmaktadır. Risk iletişimi; bir yandan iletilen bilgiye ilişkin bileşenlere (kaynak, mecra, içerik, nitelik, nicelik) bir yandan da hedef kitlelerin bilgisine, hissine, tepkisine, davranışına odaklanmayı gerektiren çok kapsamlı bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu noktadan hareketle yaşanan pandemi döneminde risk iletişiminin taraflarından biri olan ve öncelikli tedbirler kapsamında yaşa dayalı ev izolasyonuna gidilerek sokağa çıkma yasağı getirilen 20 yaş altı gençlerin sokağa çıkma yasağı deneyimlerinin ve bu deneyimin nicelik ve nitelik bakımından belirleyici unsuru haline gelmiş olan kitle iletişim araçları ile olan ilişkilerinin keşfedilmesi amaçlanmıştır. Yorumlayıcı fenomenolojik analiz araştırma deseninin izlendiği çalışmada veriler, çalışma grubunu oluşturan 20 yaş altı 8 katılımcının ev izolasyonu sürecinde tuttuğu günlükler ve çevrimiçi görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Yapılan analiz; “pandemi dönemi sokağa çıkma yasağı” fenomenini tanımlayan; eve kapanma, hisler, başa çıkma, bilgi arayışı, sokağa dönüş ve değişenler olarak beliren altı adet üst temayı ve bunları anlamlandıran alt temaları göstermiştir.