Digitalization Opportunities in Legal Education


Balkır Z. G., Balkır Gülen B.

International Asian Congress On Contemporary Sciences-VI , Van, Turkey, 27 - 29 May 2022, pp.163-164

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Van
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.163-164
  • Kocaeli University Affiliated: Yes

Abstract

The humanity, which was closed to homes with the pandemic and the covit epidemic, has created a digital world for itself. The introduction of digitalization into our lives and the beginning of digital transformation have begun to transform every level of education and training processes with new applications in all fields. While many new training and innovative training opportunities and solutions that can be applied to almost every field in the education sector are emerging, legal education continued with traditional methods will also benefit from these solutions. The classical form of education in law faculties is generally through a conference system. Some of the discussions on the courses, course curricula and programs in legal education focus on this never-changing form of education. Seeing the drawbacks of the conference system, legal educators started discussions on active education or problem-based education in addition to this form of education. The necessity of a coeducation integrated with digital learning has emerged. On the other hand, with the active use of modern technologies in education, digital education opportunities have emerged. Digital education to be added to classical education can create an alternative opportunity in solving problems related to legal education and increasing accessibility to education. As a new orientation in legal education, where educational problems cannot be adequately resolved with traditional efforts, digital education opportunities can facilitate learning. When legal education is examined, it is seen that traditional education in the classroom has lost its quality as the best practice that provides formal education opportunities in the institutional and universal sense. The digital education methods and methods that modern technology has brought to an extremely advanced level can contribute greatly as an education method that supports and complements this education, as well as face-to-face legal education. As a contribution and a new orientation to classical and traditional education in legal education, digital education applications will have the opportunity to contribute to legal education in many more areas in the process and to be used in a much more effective and functional way. In our study, as a research method, the regulations and policies related to our research topic were scanned, the quantitative research method was applied, and the content analysis technique was examined.

Pandemi ve Covit salgınıyla evlere kapanan insanlık, kendilerine dijital bir dünya yaratmıştır. Dijitalleşmenin hayatımıza girmesi ve dijital dönüşümün başlaması, tüm alanlarda yeni uygulamalarla eğitim ve eğitim süreçlerinin de her kademesini dönüştürmeye başlamıştır. Eğitim sektöründe neredeyse her alana uygulanabilecek, pek çok yeni eğitim ve yenilikçi eğitim olanakları ve çözümler ortaya çıkarken, geleneksel yöntemlerle devam ettirilen hukuk eğitimi de bu çözümlerden yararlanacaktır. Hukuk fakültelerinde klasik eğitim şekli, genellikle konferans sistemiyle eğitim yapılmasıdır. Hukuk eğitimindeki dersler, ders müfredatları ve programlar üzerinde yapılan tartışmaların bir kısmı da hiç değişmeyen bu eğitim şekli üzerinde yoğunlaşmaktadır. Konferans sistemiyle yapılan eğitimin sakıncalarını gören hukuk eğitimcileri, bu eğitim şekline ilave olarak aktif eğitim ya da probleme dayalı eğitim tartışmalarına başlamışlar ve hukuk eğitiminde dijital öğrenmeyle bütünleştirilmiş bir karma eğitim gereği ortaya çıkmıştır. Öte yandan çağdaş teknolojilerin eğitimde aktif olarak kullanılmaya başlamasıyla dijital eğitim olanakları ortaya çıkmıştır. Hukuk eğitimine dair sorunların çözümünde ve eğitime ulaşılabilirliğin arttırılmasında, klasik eğitime eklenecek dijital eğitim, alternatif bir olanak yaratabilir. Özellikle geleneksel çabalarla eğitim sorunlarının yeterince çözülemediği hukuk eğitiminde yeni bir yönelim olarak dijital eğitim olanakları, öğrenmeyi kolaylaştırabilir. Hukuk eğitimi, incelendiğinde, sınıfta yapılan geleneksel eğitimin, tek başına artık kurumsal ve evrensel anlamda örgün eğitim olanakları sağlayan en iyi uygulama olma niteliğini yitirdiği görülmektedir. Çağdaş teknolojinin son derece ileri seviyelere getirdiği dijital eğitim yöntem ve metotları, yüz yüze yapılan hukuk eğitimi yanında bu eğitimi destekleyen ve tamamlayan bir eğitim yöntemi olarak fazlasıyla katkı sağlayabilir. Hukuk eğitiminde klasik ve geleneksel eğitime katkı ve yeni bir yönelim olarak, dijital eğitim uygulamaları, süreç içinde hukuk eğitimine çok daha fazla alanda katkı sağlayabilecek, çok daha etkin ve işlevsel bir şekilde kullanılma olanağına sahip olacaktır. Çalışmamızda, araştırma yöntemi olarak, araştırma konumuzla ilgili düzenleme ve politikalar taranarak, nicel araştırma yöntemine başvurularak, içerik analizi tekniğiyle irdelenmiştir.