International Asian Congress On Contemporary Sciences-VI , Van, Turkey, 27 - 29 May 2022, pp.163-164
The humanity, which was closed to homes with the pandemic and the covit epidemic, has
created a digital world for itself. The introduction of digitalization into our lives and the
beginning of digital transformation have begun to transform every level of education and
training processes with new applications in all fields. While many new training and
innovative training opportunities and solutions that can be applied to almost every field in the
education sector are emerging, legal education continued with traditional methods will also
benefit from these solutions.
The classical form of education in law faculties is generally through a conference system.
Some of the discussions on the courses, course curricula and programs in legal education
focus on this never-changing form of education. Seeing the drawbacks of the conference
system, legal educators started discussions on active education or problem-based education in
addition to this form of education. The necessity of a coeducation integrated with digital
learning has emerged.
On the other hand, with the active use of modern technologies in education, digital education
opportunities have emerged. Digital education to be added to classical education can create an
alternative opportunity in solving problems related to legal education and increasing
accessibility to education. As a new orientation in legal education, where educational
problems cannot be adequately resolved with traditional efforts, digital education
opportunities can facilitate learning.
When legal education is examined, it is seen that traditional education in the classroom has
lost its quality as the best practice that provides formal education opportunities in the
institutional and universal sense. The digital education methods and methods that modern
technology has brought to an extremely advanced level can contribute greatly as an education
method that supports and complements this education, as well as face-to-face legal education.
As a contribution and a new orientation to classical and traditional education in legal
education, digital education applications will have the opportunity to contribute to legal
education in many more areas in the process and to be used in a much more effective and
functional way. In our study, as a research method, the regulations and policies related to our
research topic were scanned, the quantitative research method was applied, and the content
analysis technique was examined.
Pandemi ve Covit salgınıyla evlere kapanan insanlık, kendilerine dijital bir dünya yaratmıştır.
Dijitalleşmenin hayatımıza girmesi ve dijital dönüşümün başlaması, tüm alanlarda yeni
uygulamalarla eğitim ve eğitim süreçlerinin de her kademesini dönüştürmeye başlamıştır.
Eğitim sektöründe neredeyse her alana uygulanabilecek, pek çok yeni eğitim ve yenilikçi
eğitim olanakları ve çözümler ortaya çıkarken, geleneksel yöntemlerle devam ettirilen hukuk
eğitimi de bu çözümlerden yararlanacaktır.
Hukuk fakültelerinde klasik eğitim şekli, genellikle konferans sistemiyle eğitim yapılmasıdır.
Hukuk eğitimindeki dersler, ders müfredatları ve programlar üzerinde yapılan tartışmaların
bir kısmı da hiç değişmeyen bu eğitim şekli üzerinde yoğunlaşmaktadır. Konferans sistemiyle
yapılan eğitimin sakıncalarını gören hukuk eğitimcileri, bu eğitim şekline ilave olarak aktif
eğitim ya da probleme dayalı eğitim tartışmalarına başlamışlar ve hukuk eğitiminde dijital
öğrenmeyle bütünleştirilmiş bir karma eğitim gereği ortaya çıkmıştır.
Öte yandan çağdaş teknolojilerin eğitimde aktif olarak kullanılmaya başlamasıyla dijital
eğitim olanakları ortaya çıkmıştır. Hukuk eğitimine dair sorunların çözümünde ve eğitime
ulaşılabilirliğin arttırılmasında, klasik eğitime eklenecek dijital eğitim, alternatif bir olanak
yaratabilir. Özellikle geleneksel çabalarla eğitim sorunlarının yeterince çözülemediği hukuk
eğitiminde yeni bir yönelim olarak dijital eğitim olanakları, öğrenmeyi kolaylaştırabilir.
Hukuk eğitimi, incelendiğinde, sınıfta yapılan geleneksel eğitimin, tek başına artık kurumsal
ve evrensel anlamda örgün eğitim olanakları sağlayan en iyi uygulama olma niteliğini
yitirdiği görülmektedir. Çağdaş teknolojinin son derece ileri seviyelere getirdiği dijital eğitim
yöntem ve metotları, yüz yüze yapılan hukuk eğitimi yanında bu eğitimi destekleyen ve
tamamlayan bir eğitim yöntemi olarak fazlasıyla katkı sağlayabilir. Hukuk eğitiminde klasik
ve geleneksel eğitime katkı ve yeni bir yönelim olarak, dijital eğitim uygulamaları, süreç
içinde hukuk eğitimine çok daha fazla alanda katkı sağlayabilecek, çok daha etkin ve işlevsel
bir şekilde kullanılma olanağına sahip olacaktır. Çalışmamızda, araştırma yöntemi olarak,
araştırma konumuzla ilgili düzenleme ve politikalar taranarak, nicel araştırma yöntemine
başvurularak, içerik analizi tekniğiyle irdelenmiştir.