ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ SANAT DERGİSİ, cilt.1, sa.25 - 2014, ss.53-66, 2014 (Hakemli Dergi)
Almanya, bilimsel ve teknolojik
gelişmelerde olduğu gibi Gutenberg’ten bu yana matbaacılıkta ve özgün baskı
resimde de öncü bir ülke olmuştur. Sanat
tarihine baktığımızda da dönemsel olarak burada ortaya çıkan sanatsal eğilimlerin
Avrupa ve Dünya sanatında önemli bir yer tuttuğu görülür. Özellikle 20. yüzyılın
başı Alman dışavurumcuların izlenimciliğe tepki olarak, sosyal konularla etkili ifade biçimleri
geliştirdikleri bir dönem olmuştur. Baskı resim bu sanatsal dilin
yaygınlaşmasında önemli bir işlev üstlenmiştir. Uzun bir geçmişe sahip tahta
baskı ve gravür o dönemde de dışavurumcu sanatçıların iki önemli baskı resim
aracıdır. 1796’da Münih’te Senefelder’in icadından 20 yıl kadar sonra, ticari
matbaacılık alanında bütün dünyaya yayılan litografi, bir sanatsal ifade aracı
olarak, sunduğu görsel zenginliklerle dışavurumcuların da yöneldiği bir sanatsal
ifade ve çoğaltım aracı olmuştur. Fiziki
olarak su ve yağın birbirini itmesi temel ilkesinden yola çıkan ve tarihte ilk
kez kimyasal işlemlerle yürütülen bu teknik, günümüzde kullanılan modern baskı
teknolojilerinin (ofset) atasıdır.
Litografi, 19. yüzyıl
sonunda eriştiği yeniliklerle kitap, afiş, grafik ürünleri ve baskı resim gibi
her türlü basımda maliyetleri düşürmüş, bilgiye daha çabuk ulaşan ve daha çok
okuyan bir Avrupa yaratmıştır. 20 yüzyıl başlarında litografik yöntemle
çoğaltılan baskı resimlerde genellikle, endüstrinin hızlı gelişimi ve
kentleşmeyle ortaya çıkan sosyal sorunlar konu edilirken, savaşın yıkıcılığı ve
sınıf ayrımcılığının da sıkça işlendiği görülür. Avrupa resmini derinden
etkileyen Alman dışavurumculuğunun hızla yaygınlaşmasında sunduğu görsel
zenginlik, basımda hız ve düşük maliyet
imkanlarıyla hiç kuşkusuz litografinin önemli bir yeri vardır.
Bu makalede Alman
dışavurumcuların baskı resim dili ve sanatçıların işbirliğiyle bu dönemde
ortaya çıkan grup oluşumlarının sanata yansıması litografik eserlerden örneklerle
incelenecektir.
Anahtar
Kelimeler:
Dışavurumculuk, Özgün Baskı, Litografi, Die Brücke
(Köprü), Der Blaue Reiter (Mavi Süvari)