Çağdaş Türk Resminde Foto-Pentür


Creative Commons License

Deveci E.

2.INTERNATIONAL BLACK SEA SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 29 - 30 Haziran 2024, cilt.1, sa.1, ss.1138-1150, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1138-1150
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Resmin plastiğini oluşturan önemli öğelerden birisi de yüzeyde oluşan görsel veya dokunsal dokunun yapısında gizlenmiş pentür etkisidir. Kelime kökenini Fransızca ‘peinture’ den alan bu kavram özünde resimde kullanılan boyanın maddesel varlığını ifade eder. Sanatçı tarafından kullanılan boyanın resmin plastik yapısına kattığı anlamlı dokunuşlarla kompozisyonları oluştururken renk, doku, ritim, ahenk, leke, çizgi dengesini kurarak pentür dengesinin sağlamış olur. Oluşan plastik yapı ne kadar güçlü olursa eser de iletmek ve göstermek istedikleri noktasında bir o kadar özgün ve eşsiz olur. Günümüze kadar geçen zaman içinde ressamların boya kullanımında ustalaştıkları her dönemin üslup ve yapısal özelliklerini oluşturdukları görülmektedir.

   Çağdaş sanatçı, boya dokusuyla geliştirdiği ifade gücünü özellikle teknolojik gelişmelerin paralelinde zamanla farklılaştırıştır. Teknolojik gelişmelerin olanaklarının her alanda kullanılmaya başlandığı çağlarda görüntüleme yöntemlerinde de önemli gelişmeler kaydedilmiştir. Bu gelişmelerin en önemlilerinden birisi olarak fotoğraf görüntüleme teknolojisi gösterilebilir. Fotoğraf aslında elde edilen görüntüleri görünür kılmak için yapılan bir dizi kimyasal işlemi ifade eder. Sanatçılar fotoğrafın icadına kadar gerçekliği yakalama çabasındaydılar fakat gerçekliği veren fotoğrafa sahip oldular. Hatta yakaladıkları gerçeklik onları tatmin etmemiştir. Ressamlar eserlerinde gerçekliği daha ileri boyuta taşımaya uğraşırken Hiperrealizim gibi yaratılmış gerçeklilik ile yarışan sanat akımları ortaya çıkmıştır. Fotoğraf sanatçıları ise tam tersi bir eğilim ile fotoğraflarında resimsel etkileri yakalama çabasına girerler. Rollerini değişmiş gibi görünen sanatçılar, tam da bu noktada fotoğraf görüntüsünü alternatif uygulama alanlarında kullanmaya başlarlar. Özellikle resim sanatında bir takım görsel etkileri yaratma sürecinde fotoğrafın eşsiz olanaklarından yararlanılmıştır. Hatta bununla yetinmeyen sanatçılar fotoğraf baskılarını kompozisyonlarında boyasal pentürün içinde plastik yapıya dahil etmiştir. Bu kolajlar geleneksel pentür anlayışını bilinen anlamından başka bir boyuta taşıyarak manipülasyonların önünü açmıştır. Bu bağlamda fotoğraf baskılarını resim yüzeyinde pentür yaratmak için kullan sanatçılardan Bedri Baykam, Utku Varlık, Atilla İlkyaz, Şahin Kaygun, Mehmet Yılmaz’ın eser öğreneklerinden yola çıkarak fotopentür etkisinin varlığını araştırmak yerinde olacaktır.Anahtar Kelimeler: Pentür, Foto pentür, Hiperrealizim.