1st International Congress on Aviation Management (ICAM 2021), Hatay, Turkey, 9 - 11 December 2021, pp.16
Aviation insurance cost is
most of the times a minor concern for airline managers who are worried about
the price of oil, personnel expense, and cash needed for aircraft payments.
Even though aviation insurance constitutes a minor portion of total airline costs,
it is still of interest because of the features of the aviation insurance
sector. Insurance premiums can be highly volatile, rising significantly in a
short time. Airlines have little control over their insurance costs. While
major airlines can be insured on favorable terms, smaller non-Western airlines
might have to pay high premiums. The sector is highly cyclical, often
competitive and experiences overcapacity. Rate of return can be below cost of
capital, not unlike airline industry. A
few major losses in a year can wipe out total premiums collected. In the case
of an unexpected catastrophic event such as 2001 terrorist attacks, the failure
of the aviation insurance market can halt the air transportation system unless
governments intervene. There are few academic studies in Turkish on aviation
insurance markets; this paper aims to contribute to the literature by analyzing
the characteristics of the sector and their effects on airlines. The insurance
environment in the aftermath of the 2001 attacks is also discussed.
Bir
havayolu şirketinin maliyetlerinin küçük bir kısmını oluşturan havacılık
sigortası, yöneticilerin öncelik verdiği yakıt gideri, personel masrafları ve
uçak ödemeleri gibi konuların gölgesinde kalmaktadır. Halbuki, havacılık
sigortası pazarının yapısı ve işleyişi ilginç sonuçlar ortaya çıkarmakta ve
havayolu endüstrisi ile benzerlikler içermektedir. Sigorta primleri hayli oynak
olabilmekte, kısa zamanda primlerde büyük artışlar gerçekleşebilmektedir.
Havayolu şirketlerinin sigorta masrafı üzerinde kontrolü oldukça azdır. Tanınmış
büyük havayolları avantajlı şartlarla sigorta yaptırabilirken, riskli görülen
bölgelerde faaliyet gösteren küçük havayolları çok daha yüksek primler ödemek
zorunda kalmaktadır. Döngüsellik içeren sektörde sıklıkla kapasite fazlası
oluşmakta ve yoğun rekabet yaşanmaktadır. Havayolu endüstrisine benzer şekilde
getiri oranı çoğu zaman sermaye maliyetinin altında kalabilmektedir. Aynı yılda
gerçekleşen birkaç büyük kaza için yapılan hasar ödemeleri toplanan bütün prim
miktarını aşabilmektedir. 2001 terörist saldırıları gibi çok büyük çaplı
beklenmedik bir olay neticesinde sigorta pazarı çökebilmekte ve hava
taşımacılığını durma noktasına getirebilmektedir. Türkçe akademik yazında
havacılık sigortası sektörü üzerine yapılmış çok az çalışma bulunmaktadır; bu çalışmada
sektörün karakteristik özellikleri ve bunların havayolu taşımacılığına etkileri
incelenerek bu açığın bir nebze olsun giderilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 2001
saldırılarının ardından sektörün yaşadığı zorluklar ve verdiği tepkiler ayrıca
ele alınmıştır.