2. INTERNATIONAL COLOSSEUM SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Rome, Italy, 22 - 23 February 2025, vol.2, pp.230-243
The military shipyards located in the Marmara Region have maintained their strategic importance since
their establishment. However, they have remained in an inconvenient position in terms of operation and
intelligence among the expanding settlements and urban development areas. Despite ongoing defense projects
and the need for national warships, which are currently being produced by various domestic enterprises
operating within public-private partnerships, there is a pressing need for new national projects, in addition to
maintenance and overhaul requirements. Although current defense projects and the increasing need for national
warship production continue through public-private partnerships, new projects and maintenance requirements
highlight the necessity of a new naval shipyard to share the workload of Gölcük Shipyard, which lost capacity
due to the 1999 earthquake, and Istanbul Shipyard, primarily engaged in maintenance, repair, and military
survey activities. While numerous studies have examined the location of civilian shipyards at various points in
time, the absence of a comprehensive analysis of military shipyard location within the defense industry
underscores the significance of this study. The objective of this study is twofold: first, to review the extant
literature on civilian shipyard site selection and to determine the weighted criteria employed in these studies;
and second, to determine special criteria for military shipyard site selection and to identify a suitable military
shipyard location in the Marmara Sea South Coastal Region in the light of these criteria. As a methodology, this
study employed a combination of interviews with military experts and a literature review. The binding criteria
determined as a result of these methods are as follows: (1) Strategic and Protected Geographical Location, (2)
Distance to Heavy Industry Establishments and Suppliers, (3) Diversity of Transportation Modes, (4) Access to
Energy Resources, (5)Distance to Other Shipyards and Military Units, (6) Skilled Labor, (7 ) Outer Periphery
Land Opportunity Closed to Settlement and Operation, (8) Distance to Settlements, (9) Public Land Scale and
Expropriation Capacity, (10)Geological Structure, (11) Tolerant Socio-Cultural Structure, (12) Environmental
Impacts. Based on the identified criteria, Altıntaş-Gemlik/Bursa was determined as the most suitable location
for the new naval shipyard, followed by Taşköprü/Yalova.
Marmara Bölgesinde yer alan ve stratejik önemlerini korumaya devam eden askeri tersaneler, ilk
kuruluşlarından bu yana geçen süre içinde genişleyen yerleşim yerleri ve kentsel gelişim alanlarının arasında,
işletme ve istihbarat açısından uygunsuz bir pozisyonda kalmışlardır. Güncel savunma projelerinin hacmi ve
artan milli harp gemisi üretim ihtiyacı, kamu-özel ortaklığında devam etse de, yeni projeler ve bakım-tutum
gereksinimleri, 1999 depremiyle kapasite kaybı yaşayan Gölcük Tersanesi’nin tüm faaliyetleri ile İstanbul
Tersanesi’nin bakım-onarım ve askeri sörvey yükünü paylaşacak yeni bir askeri tersane ihtiyacını ortaya
koymaktadır. Sivil tersanelerin kuruluş yerlerine ilişkin literatürde farklı tarihlerde yapılmış birçok çalışma
bulunmasına rağmen savunma sanayi özelinde, askeri tersane yer seçimi konusunda yapılmış bir analiz
çalışmasının olmaması bu çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Çalışmada amaç, sivil tersane yeri seçimi
konusunda yapılmış analizleri literatür taramasından geçirerek bu araştırmalarda sivil tersaneler için tespit
edilmiş ağırlıklı kriterleri belirlemek ve bunlara ilave olarak askeri tersane yer seçimi için özel kriterler ve bu
kriterler ışığında Marmara Denizi Güney Kıyı Bölgesinde uygun bir askeri tersane yeri belirlemektir. Yöntem
olarak askeri uzmanlarla mülakat ve literatür taramasından yararlanılmış olup, bunların sonucunda belirlenen
bağlayıcı kriterler: (1)Stratejik ve Korunaklı Coğrafi Konum, (2)Ağır Sanayi Kuruluşları ve Tedarikçilere
Mesafe, (3)Ulaşım Modlarının Çeşitliliği, (4)Enerji Kaynaklarına Ulaşım, (5)Diğer Tersaneler ve Askeri
Birimlere Mesafe, (6) Nitelikli İşçilik, (7) Yerleşime ve İşletime Kapalı Dış Çeper Arazi İmkânı, (8)Yerleşim
Yerlerine Mesafe, (9)Kamu Arazisi Ölçeği ve Kamulaştırma Kapasitesi, (10)Jeolojik Yapı, (11)Hoşgörülü
Sosyo-Kültürel Yapı, (12)Çevresel Etkiler olarak sıralanmıştır. Belirlenen kriterlere göre, yeni askeri tersane
için en uygun yer Altıntaş-Gemlik/Bursa, ikinci en uygun yer ise Taşköprü/Yalova olarak belirlenmiştir.