A SITE SELECTION STUDY FOR ESTABLISHING A MILITARY SHIPYARD


Creative Commons License

Afacan İ., Arıcan O. H.

2. INTERNATIONAL COLOSSEUM SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Rome, Italy, 22 - 23 February 2025, vol.2, pp.230-243

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • Volume: 2
  • City: Rome
  • Country: Italy
  • Page Numbers: pp.230-243
  • Kocaeli University Affiliated: Yes

Abstract

The military shipyards located in the Marmara Region have maintained their strategic importance since

their establishment. However, they have remained in an inconvenient position in terms of operation and

intelligence among the expanding settlements and urban development areas. Despite ongoing defense projects

and the need for national warships, which are currently being produced by various domestic enterprises

operating within public-private partnerships, there is a pressing need for new national projects, in addition to

maintenance and overhaul requirements. Although current defense projects and the increasing need for national

warship production continue through public-private partnerships, new projects and maintenance requirements

highlight the necessity of a new naval shipyard to share the workload of Gölcük Shipyard, which lost capacity

due to the 1999 earthquake, and Istanbul Shipyard, primarily engaged in maintenance, repair, and military

survey activities. While numerous studies have examined the location of civilian shipyards at various points in

time, the absence of a comprehensive analysis of military shipyard location within the defense industry

underscores the significance of this study. The objective of this study is twofold: first, to review the extant

literature on civilian shipyard site selection and to determine the weighted criteria employed in these studies;

and second, to determine special criteria for military shipyard site selection and to identify a suitable military

shipyard location in the Marmara Sea South Coastal Region in the light of these criteria. As a methodology, this

study employed a combination of interviews with military experts and a literature review. The binding criteria

determined as a result of these methods are as follows: (1) Strategic and Protected Geographical Location, (2)

Distance to Heavy Industry Establishments and Suppliers, (3) Diversity of Transportation Modes, (4) Access to

Energy Resources, (5)Distance to Other Shipyards and Military Units, (6) Skilled Labor, (7 ) Outer Periphery

Land Opportunity Closed to Settlement and Operation, (8) Distance to Settlements, (9) Public Land Scale and

Expropriation Capacity, (10)Geological Structure, (11) Tolerant Socio-Cultural Structure, (12) Environmental

Impacts. Based on the identified criteria, Altıntaş-Gemlik/Bursa was determined as the most suitable location

for the new naval shipyard, followed by Taşköprü/Yalova.

Marmara Bölgesinde yer alan ve stratejik önemlerini korumaya devam eden askeri tersaneler, ilk

kuruluşlarından bu yana geçen süre içinde genişleyen yerleşim yerleri ve kentsel gelişim alanlarının arasında,

işletme ve istihbarat açısından uygunsuz bir pozisyonda kalmışlardır. Güncel savunma projelerinin hacmi ve

artan milli harp gemisi üretim ihtiyacı, kamu-özel ortaklığında devam etse de, yeni projeler ve bakım-tutum

gereksinimleri, 1999 depremiyle kapasite kaybı yaşayan Gölcük Tersanesi’nin tüm faaliyetleri ile İstanbul

Tersanesi’nin bakım-onarım ve askeri sörvey yükünü paylaşacak yeni bir askeri tersane ihtiyacını ortaya

koymaktadır. Sivil tersanelerin kuruluş yerlerine ilişkin literatürde farklı tarihlerde yapılmış birçok çalışma

bulunmasına rağmen savunma sanayi özelinde, askeri tersane yer seçimi konusunda yapılmış bir analiz

çalışmasının olmaması bu çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Çalışmada amaç, sivil tersane yeri seçimi

konusunda yapılmış analizleri literatür taramasından geçirerek bu araştırmalarda sivil tersaneler için tespit

edilmiş ağırlıklı kriterleri belirlemek ve bunlara ilave olarak askeri tersane yer seçimi için özel kriterler ve bu

kriterler ışığında Marmara Denizi Güney Kıyı Bölgesinde uygun bir askeri tersane yeri belirlemektir. Yöntem

olarak askeri uzmanlarla mülakat ve literatür taramasından yararlanılmış olup, bunların sonucunda belirlenen

bağlayıcı kriterler: (1)Stratejik ve Korunaklı Coğrafi Konum, (2)Ağır Sanayi Kuruluşları ve Tedarikçilere

Mesafe, (3)Ulaşım Modlarının Çeşitliliği, (4)Enerji Kaynaklarına Ulaşım, (5)Diğer Tersaneler ve Askeri

Birimlere Mesafe, (6) Nitelikli İşçilik, (7) Yerleşime ve İşletime Kapalı Dış Çeper Arazi İmkânı, (8)Yerleşim

Yerlerine Mesafe, (9)Kamu Arazisi Ölçeği ve Kamulaştırma Kapasitesi, (10)Jeolojik Yapı, (11)Hoşgörülü

Sosyo-Kültürel Yapı, (12)Çevresel Etkiler olarak sıralanmıştır. Belirlenen kriterlere göre, yeni askeri tersane

için en uygun yer Altıntaş-Gemlik/Bursa, ikinci en uygun yer ise Taşköprü/Yalova olarak belirlenmiştir.