10. Uluslararası Mühendislik Bilimleri ve Multidisipliner Yaklaşımlar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 6 - 07 Aralık 2025, ss.1-8, (Tam Metin Bildiri)
Otomotiv sektörü
üzerinde yapılan araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde kullanılan hesaplamalı
akışkanlar dinamiği (HAD) analizi yazılımları, modern test faaliyetleriyle
karşılaştırıldığında zaman ve maliyet açısından iyi bir alternatif çözüm
sunmaktadır. Sunmuş olduğu çözümler sayesinde özellikle motor performansı
alanında ciddi yenilikler ve buna bağlı olarak verim artışı alanında önemli bir
potansiyel oluşmuştur. Dört silindirli dört zamanlı bir içten yanmalı motorda, silindir
içini hava ile daha verimli doldurmak, volümetrik verimi ve yanma verimini
etkileyen önemli bir parametredir. Benzer şekilde, egzoz manifoldlarında egzoz
geri basıncı veya palsler arası etkileşimden kaynaklı resirkülasyonun (örn.
1-3-4-2 ateşleme sıralı bir motorda 1. silindirden 3. silindire egzoz gazı
resirkülasyonu) etkisi motor verimi ve performansında ciddi kayıplara yol
açabilmektedir. Söz konusu çalışmada, içten yanmalı motora ait bir emme
manifoldu iç çeperlerine golf topu yüzeyine benzer şekilde uygulanan çukur
geometrisinin, içerde yarattığı hava akışı karakterine etkisi hesaplamalı
akışkanlar dinamiği teknikleri kullanılarak ANSYS-Fluent üzerinden incelenmiş ve
çıkarılan sonuçlar aynı manifold geometrisinin çukursuz haliyle yapılan analiz
sonuçlarındaki akış davranışlarıyla karşılaştırılarak; özellikle basınç ve
enerji kaybı olmak üzere, türbülans kinetik enerjisi, eddy yapılar üzerindeki
değişim, geometri yapısına bağlı olarak oluşan sürtünme kaybı incelenmiştir.
Analiz, tek fazda sıkıştırılamaz akış üzerinden gerçekleştirilmiş ve tetragonal
tip ağ yapısı kullanılarak en optimum sayısal ayrıklaştırma teknikleriyle
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar çeşitli grafikler ve renk
kontürleriyle desteklenmiş ve ilgili sonuç bölümünde sunulmuştur. Çıkarılan
sonuçlara göre aynı akış şartı altında çukurlu geometride sürtünme kuvvetinde
büyük oranda azalma meydana gelmiş ve buna bağlı olarak boru çeperlerine yapılan
basınç da büyük oranda azalmıştır. Çalışmanın özgün konusu dikkate alınarak bu
alandaki literatüre katkı sunması hedeflenmiştir.
When compared to modern testing practices, computational fluid dynamics
techniques and tools used in automotive research and development offer a good
alternative solution in terms of time and cost. These solutions have created
significant potential for critical innovations, particularly in engine
performance and, consequently, increased efficiency. In a four-cylinder,
four-stroke internal combustion engine, the removal of exhaust gases from the
cylinders is a key factor affecting both engine efficiency and combustion
efficiency. In particular, the effects of recirculation due to possible exhaust
back pressure or pulse-to-pulse interaction (e.g., exhaust recirculation from
cylinder 1 to cylinder 3 in an engine with a 1-3-4-2 firing order) can lead to
significant losses in engine efficiency and performance. In this study, the effect of a dimple geometry applied to
the inner walls of an exhaust manifold of an internal combustion engine,
similar to the surface of a golf ball, on the airflow character created inside
was investigated using computational fluid dynamics techniques on ANSYS-Fluent
and the obtained results were compared with the flow behaviors in the analysis
results of the same manifold geometry without dimples. Especially pressure and energy
loss, turbulent kinetic energy, change on eddy structures, friction loss due to
the geometry structure were investigated. The analysis was performed on a single-phase
incompressible flow using a tetragonal mesh structure using the most optimal numerical
discretization techniques. The results are supported by various graphics and
color contours and presented in the relevant results section. The results show
that under the same flow conditions, the friction force in the dimpled geometry
is significantly reduced, resulting in a significant decrease in the pressure
exerted on the pipe walls. Given the originality of this study, it is aimed to
contribute to the literature in this field.