4.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİNE YÖNELİK STEAM ETKİNLİKLERİ


Karatepe Z., Özata Yücel E.

ASES IV. INTERNATIONAL EDUCATIONAL SCIENCES CONFERENCE , Giresun, Türkiye, 28 - 30 Nisan 2023, ss.327

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Giresun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.327
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim sistemlerinin temel amacı bilginin hızla değişmesiyle birlikte çağın gerektirdiği becerilere sahip bireyler yetiştirmektir. Ülkemizde fen bilimleri dersi öğretiminde 21.yy becerilerine sahip ve topluma katkı sağlayan nitelikli bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. Yaratıcı fen eğitimi, öğrencilerin fene karşı olumlu tutum geliştirmelerine olanak sağlayarak öğrenenleri keşfetme, risk alma ve iş birliği yapma gibi konularda destekleyerek kavram gelişimini sağlar. Sanatın ve estetik değerlerin, hayata geçirilecek yaklaşımlarda arka plana atılmaması gerektiği savunularak STEM’e entegre edilmesiyle şekillenen STEAM kavramı bilim, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik disiplinlerini kapsayan, yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi sağlayarak okul ve toplum arasında köprü işlevi gören modern bir öğretim yöntemidir. STEAM eğitiminin etkililiği ulusal ve uluslararası pek çok çalışmada ortaya koyulmuştur. Öğretim programının amacına ulaşmasında bunun gibi etkili yaklaşımların yaş grubuna uygun ve kazanımlarla uyumlu bir şekilde uygulanması önemlidir. Bu çalışmada 4.sınıf Fen Bilimleri dersine yönelik STEAM ders planları tasarlanmıştır. Tasarlanan planlardaki etkinliklerde ele alınan ünite Kuvvetin Etkileri ünitesidir. Etkinlikler ünitenin öğretim programındaki kazanımlarına uygun olarak oluşturulmuş ve 5 hafta boyunca toplamda 15 ders saati uygulanmıştır. Bu etkinlikler: Catapult (Mancınık) ile Fırlatıyoruz, Püf Git, Görünmez Ressam, Hayal Treni ve Gizemli Labirent’tir. Fen bilimleri dersinin amacı bilgiyi direkt olarak vermek değil, neden sonuç ilişkisi kurarak bilgiye ulaşmak ve bu bilgiyi yaratıcı bir şekilde kullanmalarını sağlamak olmalıdır. Bu etkinliklerde de amaçlara bağlı kalarak öğrencilerin zihinlerinde kendi tasarım fikirlerini oluşturmaları hedeflenmiştir. İlgili ders planları, disiplinlere özgü Hedef ve Kazanımlar, Malzemeler, Yapılışı, Süreç (Problem Durumu-İşlem Basamakları) ve Değerlendirme bölümlerinden oluşmaktadır. Etkinliklerin tasarlanmasında öğrenilecek konunun yapısına göre öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçları dikkate alınmıştır. Ardından hazırlanan ders planlarının yaş grubuna uygunluğu, anlaşılabilirliği, kazanımlarla uyumluluğu ve uygulanabilirliği ile ilgili uzman görüşlerine başvurulmuştur. Bu görüşlere göre ders planlarına son şekli verilmiştir. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik alanlarının bileşiminden oluşan STEAM eğitimiyle yapılan bu etkinliklerin fen başarısına, çalışma isteğine ve derse olan motivasyona katkı sağlayacağı öngörülmektedir.