ASES IV. INTERNATIONAL EDUCATIONAL SCIENCES CONFERENCE , Giresun, Türkiye, 28 - 30 Nisan 2023, ss.327
Eğitim sistemlerinin temel amacı bilginin hızla değişmesiyle birlikte çağın gerektirdiği becerilere
sahip bireyler yetiştirmektir. Ülkemizde fen bilimleri dersi öğretiminde 21.yy becerilerine sahip ve
topluma katkı sağlayan nitelikli bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. Yaratıcı fen eğitimi,
öğrencilerin fene karşı olumlu tutum geliştirmelerine olanak sağlayarak öğrenenleri keşfetme, risk
alma ve iş birliği yapma gibi konularda destekleyerek kavram gelişimini sağlar. Sanatın ve estetik
değerlerin, hayata geçirilecek yaklaşımlarda arka plana atılmaması gerektiği savunularak STEM’e
entegre edilmesiyle şekillenen STEAM kavramı bilim, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik
disiplinlerini kapsayan, yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi sağlayarak okul ve toplum arasında köprü
işlevi gören modern bir öğretim yöntemidir.
STEAM eğitiminin etkililiği ulusal ve uluslararası pek çok çalışmada ortaya koyulmuştur. Öğretim
programının amacına ulaşmasında bunun gibi etkili yaklaşımların yaş grubuna uygun ve kazanımlarla
uyumlu bir şekilde uygulanması önemlidir. Bu çalışmada 4.sınıf Fen Bilimleri dersine yönelik
STEAM ders planları tasarlanmıştır. Tasarlanan planlardaki etkinliklerde ele alınan ünite Kuvvetin
Etkileri ünitesidir. Etkinlikler ünitenin öğretim programındaki kazanımlarına uygun olarak
oluşturulmuş ve 5 hafta boyunca toplamda 15 ders saati uygulanmıştır. Bu etkinlikler: Catapult
(Mancınık) ile Fırlatıyoruz, Püf Git, Görünmez Ressam, Hayal Treni ve Gizemli Labirent’tir. Fen
bilimleri dersinin amacı bilgiyi direkt olarak vermek değil, neden sonuç ilişkisi kurarak bilgiye
ulaşmak ve bu bilgiyi yaratıcı bir şekilde kullanmalarını sağlamak olmalıdır. Bu etkinliklerde de
amaçlara bağlı kalarak öğrencilerin zihinlerinde kendi tasarım fikirlerini oluşturmaları
hedeflenmiştir. İlgili ders planları, disiplinlere özgü Hedef ve Kazanımlar, Malzemeler, Yapılışı,
Süreç (Problem Durumu-İşlem Basamakları) ve Değerlendirme bölümlerinden oluşmaktadır.
Etkinliklerin tasarlanmasında öğrenilecek konunun yapısına göre öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçları
dikkate alınmıştır. Ardından hazırlanan ders planlarının yaş grubuna uygunluğu, anlaşılabilirliği,
kazanımlarla uyumluluğu ve uygulanabilirliği ile ilgili uzman görüşlerine başvurulmuştur. Bu
görüşlere göre ders planlarına son şekli verilmiştir.
Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik alanlarının bileşiminden oluşan STEAM
eğitimiyle yapılan bu etkinliklerin fen başarısına, çalışma isteğine ve derse olan motivasyona katkı
sağlayacağı öngörülmektedir.