Tehlikeli Yük Konteynerlerinin Liman Terminallerine Giriş Operasyonlarında Operasyon Öncelikleri Üzerine Bir Çalışma


Creative Commons License

Ünal A. U.

XXII. Interna􀆟onal Balkan and Near Eastern Congress Series on Economics, Business and Management, Ohrid, Makedonya, 12 - 13 Ekim 2024, cilt.1, sa.1, ss.13-24, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ohrid
  • Basıldığı Ülke: Makedonya
  • Sayfa Sayıları: ss.13-24
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tehlikeli yük taşımaları tüm dünyada son dönemlerde ağırlıklı olarak denizyolu taşımacılığı ile yapılmaktadır. Denizyolu taşımacılığı ile yapılmasının ana sebepleri arasında düşük maliyet, güvenli taşımacılık ve yüksek yük taşıma kapasite faktörleri büyük etken olmaktadır. Denizyolu taşımacılığında konteyner taşımaları son gelişmeler ile öne çıkan bir taşıma türü olup dünya çapında oldukça büyük rağbet görmektedir. Konteyner taşımacılığında kullanılan konteyner adı verilen taşıma ünitelerinin sağlam, yeniden kullanılabilir olması ve kendi içlerinde çok katlı istifleme operasyonlarına izin vermelerinden dolayı diğer taşıma türlerine göre öne çıkmaktadır. Konteyner taşımaları sadece denizyolu değil aynı zamanda karayolu, demiryolu ve az sayıda da olsa havayoluyla da gerçekleştirilmesinden dolayı multimodal taşımalar içinde çok avantajlı bir taşıma türüdür. Konteyner taşımalarında tehlikeli yük taşımaları payı artmakta olup uluslararası ve ulusal düzenlemeler kontrolünde taşımalar gerçekleştirilmektedir. Tehlikeli yüklerin konteyner ile taşınma işlemleri çoğunlukla kara tarafındaki depolarda ve antrepolardan başlamakta olsa bile en yüksek seviyede denetim ve kontroller genelde limanlara giriş işlemlerinde yapılmaktadır. Kara tarafından karayoluyla veya demiryoluyla getirilen konteynerlerin limanın güvenliğini riske atacak tehlikeler içermesi durumunda limana girişleri engellenmektedir. Bu sebepten dolayı limanların giriş operasyonları güvenlik yönetimlerinde oldukça önemli bir önceliktedir.

Bu çalışmada Türkiye’de faaliyet gösteren konteyner terminallerinin giriş operasyonlarında standart konteynerlerin dışında tehlikeli yük taşıması yapılan konteynerlerin limana giriş operasyonlarında uygulanan güvenlik yönetimleri incelenmeye çalışılmıştır. Yapılan araştırmada uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler taranarak elde edilen verileriler ile limanlarda uygulanan güvenlik yönetimi kriterleri belirlenmiştir. Belirlenen kriterler önem sıralaması AHP yöntemiyle limanlara yapılan anket çalışmalarından elde edilen veriler ile analiz edilerek sıralanmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlarda limanların giriş operasyonlarında birbirinden farklı güvenlik yönetimi uyguladıkları ve giriş operasyonlarında tehlikeli yük konteynerleri ile risklerde farklı etkenlere öncelikler verdikleri görülmüştür.

Dangerous cargo transports have been carried out mainly by maritime transport recently all over the world. Low cost, safe transport and high load carrying capacity factors are among the main reasons for maritime transport. Container transport in maritime transport is a type of transport that stands out with the latest developments and is in great demand worldwide. The transport units called containers used in container transport are robust, reusable and stand out compared to other transport types because they allow multi-storey stacking operations within themselves. Container The majority of dangerous cargo transports have been conducted via maritime transport on a global scale in recent times. The principal reasons for the continued prevalence of maritime transport are the low cost, safety and high load-carrying capacity factors. Container transport represents a significant and rapidly evolving segment of maritime transport, which is experiencing a surge in global demand. The transport units, commonly referred to as containers, are characterised by their durability, reusability and versatility, particularly in comparison to other forms of transportation. Their ability to accommodate multi-storey stacking operations within their internal structure represents a significant advantage. The versatility of container transport is a significant advantage in multimodal logistics, with the ability to be transported not only by sea but also by road, rail, and, to a lesser extent, by air. The proportion of dangerous cargo transported in containers is on the rise, and such operations are conducted in accordance with international and national regulations. Despite the fact that the majority of dangerous cargo transported by container originates from warehouses and bonded warehouses on the land side, the highest level of inspections and controls are typically conducted at the point of entry to the ports. Containers transported by road or rail from the landside are prohibited from entering the port if they pose a risk to the safety of the port. Consequently, the entry procedures of ports represent a crucial aspect of security management.

This study aims to examine the security management practices employed at the port entry operations of containers carrying dangerous cargo, excluding standard containers, at container terminals in Turkey. To this end, the research identifies and assesses the security management criteria applied in ports, utilising data obtained through a comprehensive review of international and national legal regulations. Furthermore, the study employs the analytical hierarchy process (AHP) to analyse the relative importance of these criteria, based on insights gathered from surveys conducted at the ports.