Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, ss.199-211, 2023 (Hakemli Dergi)
Kuzey Makedonya, Osmanlı Devleti’nin uzun
yıllar egemenliğinde kalmış bir bölgedir (1389-1913). Osmanlı, coğrafi ve
kültürel yakınlık sebebiyle fethedilen diğer yerlerden daha çok Balkanlarla
ilgilenmiştir. Bunun neticesinde de özellikle demografi, sosyal hayat,
ekonomi ve kültür alanlarında Osmanlı tecrübesi büyük ve zengin bir miras
bırakmıştır. Bunlardan biri kurban ibadetidir. Kurban, sosyal yönü olan bir
ibadettir. Balkanlarda günümüzde de uygulanmaya devam eden kurban, başta
sahip olduğu ibadet olma vasfı ve insanları birleştirici özelliğinden ötürü,
müslüman ve hatta gayr-i müslimlerin değer verdiği sosyal bir olgudur. Kurban
ibadeti sadece kurban bayramına mahsus olmadığından doğum, ölüm, adak, şükür
gibi çeşitli vesilelerle bir ritüel olarak da bölgede varlığını sürdürmüştür.
Bu çalışmada İslam’ın şiarı olarak kabul edilen kurban ibadetinin, Makedonya
ve çevresinde nasıl uygulandığı; bir taraftan kaynaklara başvurarak, diğer
taraftan bölgede tarafımızdan gerçekleştirilen gözlem ve röportajlardan elde
edilen verilerle incelenecektir. |
Northern
Macedonia is a region that was under the rule of the Ottoman Empire for many
years (1389-1913). Due to geographical and cultural proximity, the Ottomans
were more interested in the Balkans than other conquered territories. As a
result, the Ottoman experience left a great and rich legacy, especially in
the fields of demography, social life, economy and culture. One of these is
the worship of sacrifice (qurban). Qurban is a worship with a social aspect.
Qurban, which continues to be practiced in the Balkans today, is a social
phenomenon valued by Muslims and even non-Muslims, primarily because of its
quality of worship and its unifying characteristic. The worship of sacrifice
is not limited to the feast of sacrifice but has continued to exist in the
region as a ritual on various occasions such as birth, death, sacrifice and
gratitude. In this study, how the worship of sacrifice, which is accepted as
the symbol of Islam, is practiced in Macedonia and its surroundings will be
examined by referring to the sources on the one hand, and on the other hand,
with the data obtained from the observations and interviews conducted by us
in the region. |