16. ULUSLARARASI MARMARA FEN BİLİMLERİ KONGRESİ, Kocaeli, Türkiye, 28 - 29 Kasım 2025, ss.1-14, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmada, İstanbul sularında 2020–2025 yılları
arasında yasadışı su ürünleri avcılığı kapsamında el konulan teknelerin LOA/B
(Tam Boy/Kütük Eni) oranına göre teknik özellikleri değerlendirilmiştir. 22
Kasım 2019 tarihli ve 30956 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan, 7091 sayılı
Kanun ile 1380 sayılı Su Ürünleri Kanunu’nda yapılan değişiklik sonrasında,
yasadışı avcılığa yönelik cezai yaptırımlar ve tekneye el koyma uygulamaları
daha somut ve uygulanabilir hale getirilmiştir. Bu kapsamda, 1 Ocak 2020–25 Haziran
2025 tarihleri arasında İstanbul’da toplam 227 tekneye el konulmuştur. Bunların
75’i trol, 126’sı çift kabuklu yumuşakça ve deniz salyangozu, 25’i içsu, 1’i
ise uzatma ağ avcılığında kullanılmıştır. Çalışmada, resmi kayıtlarda teknik
ölçüleri bulunan 51 trol ve 35 yumuşakça/salyangoz avcısı olmak üzere toplam 86
tekne değerlendirilmiştir. Sonuçlar, yasadışı trol avcılığında yıllar içinde
değişken LOA/B oranına sahip teknelerin tercih edildiğini göstermiştir. Bu
durumun temel nedenleri arasında hedef popülasyonun tahmini miktarı,
denetimlerden kaçınma isteği ve ekonomik kısıtlılıklar öne çıkmaktadır.
Yasadışı çift kabuklu yumuşakça ve deniz salyangozu avcılığında ise 4–8 m tam
boya ve yüksek LOA/B oranına sahip ahşap teknelerin daha yaygın olarak
kullanıldığı belirlenmiştir. Bulgular, LOA/B oranının yasadışı avcılık
eğilimlerinde önemli bir belirleyici olabileceğini göstermekte ve küçük ölçekli
balıkçılıkta etkin denetim ve yönetim stratejilerinin geliştirilmesine katkı
sağlamaktadır.
In this study, the technical characteristics of vessels seized for
illegal fishing in Istanbul waters between 2020 and 2025 were evaluated
according to their LOA/B (Length Overall/Beam) ratio. Following the amendments
made to Fisheries Law No. 1380 by Law No. 7091, published in the Official
Gazette dated November 22, 2019, and numbered 30956, criminal penalties for
illegal fishing and vessel seizure practices have been made more concrete and
enforceable. Within this scope, a total of 227 vessels were seized in Istanbul
between January 1, 2020, and June 25, 2025. Of these, 75 were trawlers, 126
were used for bivalve mollusk and sea snail fishing, 25 were used for inland
water fishing, and 1 was used for gillnet fishing. The study evaluated a total
of 86 vessels, including 51 trawlers and 35 bivalve/snail fishing vessels with
technical measurements in official records. The results showed that vessels
with variable LOA/B ratios over the years were preferred for illegal trawling.
The main reasons for this include the estimated quantity of the target
population, the desire to avoid inspections, and economic constraints. In
illegal bivalve mollusk and sea snail fishing, wooden vessels with a full
length of 4–8 m and a high LOA/B ratio were found to be more commonly used. The
findings suggest that the LOA/B ratio may be an important determinant of
illegal fishing tendencies and contribute to the development of effective
control and management strategies in small-scale fisheries.