Bankacılık Sektöründeki Spor Sponsorluğu Faaliyetleri Üzerine Bir İnceleme: Garanti Bankasi, QNB Finansbank ve ING Bank Örneği̇


DONDURUCU DEDE Z. B., KEBA EKİNCİ D., Kaya P.

Sobider-Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.10, sa.67, ss.118-150, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Günümüzde, geleneksel pazarlama iletişimi faaliyetleri ile değişken müşteri talep

ve beklentilerine cevap verememeye başlamıştır. Bu nedenle, özellikle iktisadi

kuruluşlar; rekabetçi üstünlük elde etmek ve pazarlama amaçlarına etkin bir

biçimde ulaşabilmek için tutundurma faaliyetlerine önem vermeye başlamıştır.

Tutundurma çalışmaları içerisinde, halkla ilişkiler alanı ile bağlantılı olarak

giderek önemi artan araçlardan biri olan sponsorluk faaliyetleridir. Tüm dünyada

oldukça popüler olan spor etkinlikleri de, sponsorluk faaliyetleri içerisinde sahip

olduğu yüksek pay ile diğer sponsorluk türlerinden ayrılmaktadır. Spor

sponsorluğunun dünyada ve ülkemizde giderek popülerleşen bir alan olmasından

hareketle bu çalışmada, Türkiye bankacılık sektöründe spor sponsorluğu

faaliyetleri incelenmiştir. Bu bağlamda araştırma kapsamında, Garanti BBVA

Bankası, QNB Finansbank ve ING Bank’ın Türkiye’de gerçekleştirdiği spor

sponsorluğu faaliyetleri, 2000-2023 yılları arasında karşılaştırmalı örnek olay

analizi metodu ile irdelenmiştir. Analiz sonucunda, Garanti BBVA ve ING Bank’ın

basketbol branşında uzun dönemli olarak sponsorluk faaliyetleri gerçekleştirdikleri; ancak sponsorluk türlerinin farklılaştığı, QNB Finansbank’ın ise tenis branşında

uzun dönemli etkinlik sponsorluğu çalışmaları bulunduğu ve sponsorluk

faaliyetlerine yönelik tutundurma çalışmalarının farklılık gösterdiği saptanmıştır.