İş'te Davranış Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.19-35, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç:
Bu çalışmanın amacı gemi personelinin emniyet iklimi algısını değerlendirmek ve emniyet iklimi algısının
demografik özellikler ile olan ilişkisini incelemektir. Emniyet iklimi, emniyet kültürünün imajını temsil eden ve
bireyin risk algısı, risk tutumları ve davranışları ile göreceli etkileşimi olan bir kavramdır. Emniyet bilincinin
artırılması, bireysel risk tutum ve davranışları ile kişilerin farkındalığının geliştirilmesi, güvenlik ortamına
yönelik kurumsal destek ve eğitimlerle mümkündür. Bu çalışmada Emniyet iklimi algısı, dört boyutu olan
emniyet iletişimi, emniyet danışmanlığı, emniyet değerleri ve emniyet sistemleri alt boyutlarına göre
ölçülmüştür.
Ayrıca, olumlu bir Emniyet İkliminin deniz kazalarını azaltmada ve etkin, verimli bir çalışma ortamının meydana
gelmesinde etkili olacağı kıymetlendirilmektedir.
Tasarım/Yöntem:
Araştırma, Türkiye’deki farklı gemi tiplerinde çalışan gemi personeli üzerinde gerçekleştirilmiş olup,
araştırmaya gemilerde çalışan 120 denizci katılmıştır. Araştırmada veriler anket yöntemiyle toplanmış ve
verilerin analiz edilebilmesi için ise, IBM SPSS 26 paket programı kullanılmıştır. İncelenen çarpıklık ve basıklık
değerleri sonucunda, araştırma verilerinin normal dağılıma sahip olduğu belirlenmiştir. Emniyet iklimi ölçeğinin
Cronbach’s Alpha değerlerinin 0,81 olduğu tespit edilmiş ve emniyet iklimi ölçeğinin güvenilir olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Sonuçlar:
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, gemi personelinin emniyet iklimi algısı, emniyet iletişimi,
emniyet danışmanlığı, emniyet değerleri ve emniyet sistemleri boyutlarında 3,69 ile 3,94 arasında değişen
yüksek ortalama puanlar almıştır. Bu sonuçlar, gemi personelinin emniyet iklimi konusunda yeterli bir
farkındalığa sahip olduğunu ve personel tarafından yapılan tüm çalışmalarda emniyetin birinci öncelik
olduğunu göstermektedir. Yaş, cinsiyet, medeni durum ve eğitim durumlarına, gemi personelinin çalışma süresi
ve pozisyonlarına göre emniyet iklimi ölçeğinden alınan puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Ancak, gemi türüne göre yapılan analiz sonucunda, fabrika gemilerinde çalışan gemi
personelinin diğer gemi türlerine göre daha düşük emniyet iklimi ortalaması puanına sahip olduğu tespit
edilmiştir.
Uygulama Çıkarımları:
Bu çalışma gemi personelinin emniyet iklimi algısını ölçerek, gemi operasyonlarının daha güvenli hale
getirilmesine yönelik veri sağlamaktadır. Bu veriler gemi işletmecileri tarafından kullanılarak, gemide çalışan
personelin emniyet iklimi algısını iyileştirmek için alınacak tedbirlerin belirlenmesi sürecine katkı sağlayabilir.
Özgün Değer:
Bu çalışma gemi operasyonlarının daha güvenli hale getirilmesine katkıda bulunmakta ve gemi personelinin
emniyet iklimi algısının iyileştirilmesine yönelik politikaların geliştirilmesine yardımcı olmaktadır.
Objectives:
The aim of this study is to evaluate the safety climate perception of the ship personnel and to
examine the relationship between the safety climate perception and demographic characteristics.
Safety climate is a concept that represents the image of safety culture and has a relative
interaction with the individual's risk perception, risk attitudes and behaviors. Increasing safety
awareness, improving individual risk attitudes and behaviors and awareness of people is possible
with institutional support and training for the security environment. In this study, the perception
of safety climate was measured according to the four dimensions of safety communication, safety
consulting, safety values and safety systems.
In addition, past studies are appreciated that a positive Safety Climate will be effective in reducing
marine accidents and creating an effective and productive working environment.
Design/methodology/approach:
The research was carried out on ship personnel working in different ship types in Turkey, and 120
seafarers working on ships participated in the research. In the research, data were collected by
questionnaire method and IBM SPSS 26 package program was used to analyze the data. As a
result of the skewness and kurtosis values examined, it was determined that the research data
had a normal distribution. The Cronbach's Alpha values of the safety climate scale were found to
be 0.81 and it was concluded that the safety climate scale was reliable.
Results:
According to the findings obtained as a result of the research, the ship personnel received high
average scores ranging from 3.69 to 3.94 in the dimensions of safety climate perception, safety
communication, safety consultancy, safety values and safety systems. These results show that the
ship crew has sufficient awareness of the safety climate and that safety is the first priority in all
work done by the crew. There was no statistically significant difference in the mean scores
obtained from the safety climate scale according to age, gender, marital status and educational
status, working time and positions of the ship personnel. However, as a result of the analysis
made according to the ship type, it was determined that the ship personnel working on the
factory ships had a lower safety climate average score than the other ship types.
Practical implications:
This study provides data for making ship operations safer by measuring the safety climate
perception of ship personnel. These data can be used by ship operators to contribute to the
process of determining the measures to be taken to improve the safety climate perception of the
personnel working on the ship.
Originality/value:
This study contributes to making ship operations s