Modernism and Postmodernism Studies Conference, 2020, 23 - 24 Temmuz 2020, ss.50
Öz
Queer kuramı
postmodern durumun ve postmodernizmin sorgulamalarının bir sonucu olarak görülmektedir.
Kuramın sabit cinsel kimlikleri reddi postyapısalcı düşüncenin ikili dünya
görüşüne yönelik sorgulamalarından doğmuş, ötekileştirilmiş ve temsil dışı
cinsel kimliklere yönelik kucaklayıcı tavrı ise postmodernizmin çoğulcu ve
merkezleştirme karşıtı görüşleriyle bağlantılı olarak gelişmiştir. Postmodern
ve postyapısalcı kuramlar ile queer düşünce arasındaki bu yakın ilişki, çoğu
zaman queer ve modernizm arasındaki derin ama çok da göz önünde olmayan
bağlantıyı gölgeler. Modernist yazın ve queer kuram bir arada incelendiğinde
queer düşünceyi postmodernizm kadar modernizmin de bir ürünü olarak
değerlendirmek mümkün olur. Değişken cinsel kimlikleri temsil biçimleri,
doğrusal ve heteronormatif zaman algısına meydan okuyuşları ve politik
iddiaları bakımından queer eserler modernizmden büyük ölçüde faydalanmaktadır. Modernizm
ve queer arasındaki bağlantıyı kuramsal ve edebi açılardan inceleyen bu çalışma
İngiliz tiyatrosununun ilk queer eserlerinden olan Mark Ravenhill'in Mother Clap’s Molly House adlı oyununu
modernist öğeler içeren queer bir metin olarak ele almaktadır.
Anahtar
Kelimeler: Queer Kuram, modernizm, queer
modernizm, Mark Ravenhill, cinsiyet çalışmaları
Abstract
Queer theory is one of the theories
that is regarded as an outcome of postmodern condition and its philosophical
questionings. Its rejection of stable gender identities develops out of
post-structuralist challenges to a binary understanding of the world, while its
inclusive approach to marginalised and unrepresented sexual identities is
linked to the postmodernism’s proliferating and decentralising politics. This
closely-knit connection between postmodernism and queer, however, usually
shadows the deeper and less recognised legacy between modernism and queer. When
the literary modernism and queer theory are re-examined side by side, it
becomes possible to interpret queer as an offspring of both modernism and postmodernism.
Queer theory and queer works benefit highly from modernism. Both modernism and
queer present sexuality as fluid, challenge the linear and heteronormative
understanding of time and both are politically assertive. This paper analyses
this connection from both a theoretical and a literary perspective. Mark
Ravenhill’s Mother Clap’s Molly House, one of the earliest queer plays
of British theatre, illustrates this connection as a representative queer text
with modernist undertones.
Keywords: Queer theory, literary modernism, queer modernism, Mark Ravenhill, gender
studies,