1. ULUSLARARASI AVRASYA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR VE İNOVASYON KONGRESİ, Baku, Azerbaycan, 22 - 24 Kasım 2024, cilt.1, sa.1, ss.229-243, (Tam Metin Bildiri)
Günümüzde tüm dünya kamuoyunun gözünün üzerinde olduğu ve hala devam etmekte olan Rusya – Ukrayna savaşının geçmişi 2014 yılına dayanmaktadır. 2014 yılının şubat ayında Ukrayna’nın Devlet Başkanının devrilmesiyle ülkede başlayan siyasi kriz sonrasında Rusya Kırım’ı işgal ederek büyük bir gerilim başlatarak savaşın temellerini attı. Meydana gelen bu işgal olayından sonra 2014 yılının Nisan ayında Ukrayna’nın doğusundaki Donetsk ve Luhansk bölgelerinde Rusya yanlısı ayrılıkçılar, Ukrayna hükümetine karşı silahlı isyan başlattı. Bu çatışmalar, Donbas Savaşı olarak adlandırıldı. 2024 yılının şubat ayında Rusya Ukrayna’ya karşı geniş çaplı bir askeri operasyon başlattığını duyurdu. Bu tarihten günümüze kadar iki ülke arasındaki savaş devam hala etmektedir. Konu savaşın etkileri sadece iki ülke arasında yıkım ve sivil kayıplarına neden olmakla kalmamış aynı zamanda dünya denizciliğini de etkilemektedir. Limanlarda demir halinde bekleyen veya karasularda seyir halinde olan ticari gemilerden tutuklananlar, askeri saldırılar esnasında isabet alanlar, ağır hasarlanan gemiler bulunmaktadır. İki ülkenin arasındaki çatışmalar sonucunda deniz ticaretinde ciddi aksamalar ve arz kesintileri meydana geliştir. Rusya ve Ukrayna için çok nemli bir geçiş noktası olan Kerch kanalı bu savaş esnasında defalarca saldırıya uğramış ve kapanmıştır. Kerch kanalının hakimiyetini tek başına almaya çalışan Rusya’ya karşı Ukrayna çeşitli zamanlarda saldırılar düzenleyerek kanalın gemi trafiğini tehlikeye atmaktadır. Konu çalışmada Rusya – Ukrayna savaşının dünya denizciliğine verdiği zararlar ve deniz ticaretinin uğradığı kayıplara değinilmiştir. Ayrıca dünya denizciliği için önemli olan Kerch kanalının tarihi incelenerek mevcut durumda kanalın deniz trafiği ve önemi vurgulanmıştı. Kerch kanalındaki deniz trafiğinin güvenliği ve kanalın hakimiyetinin iki ülke arasındaki savaşın sona ermesine kadar uluslararası bir yönetimle yönetilmesi gerekmektedir. Ayrıca dünya deniz ticaretinin güvenliği ve sürekliliği için kanalın bulunduğu bölgenin tarafsız bölge ilan edilmesinin gerekliliği vurgulanmıştır.
The history of the Russia-Ukraine war, which has attracted significant global attention, can be traced back to 2014. In February 2014, following the political crisis that commenced in Ukraine with the deposition of Viktor Yanukovych, the President of Ukraine, Russia invaded Crimea, thereby establishing the foundations of the subsequent armed conflict and precipitating a significant escalation of tensions. Following the invasion of Crimea in April 2014, pro-Russian separatists in the Donetsk and Luhansk regions of eastern Ukraine initiated an armed rebellion against the Ukrainian government. These conflicts are collectively referred to as the Donbas War. In February 2022, Russian President Vladimir Putin announced the commencement of a significant military operation against Ukraine. From this point in time until the present day, the armed conflict between the two countries has continued. The repercussions of the aforementioned conflict have not only resulted in destruction and civilian casualties on the respective territories of the two countries, but have also had a significant impact on global maritime trade. Among the commercial vessels moored in the harbours or navigating the territorial waters, there are those that have been seized, damaged in military attacks and suffered significant structural damage. The ongoing conflict between the two countries has resulted in significant disruptions to maritime trade and supply chains. The Kerch Canal, which serves as a crucial transit point for Russia and Ukraine, has been subjected to repeated attacks and closures during the course of this war. In response to Russia's efforts to assert control over the Kerch Canal, Ukraine has initiated a series of attacks, posing a significant risk to the canal's maritime traffic. This study addresses the impact of the Russia-Ukraine conflict on global maritime trade and the associated losses. Furthermore, an examination was conducted of the history of the Kerch Canal, which plays an important role in global maritime trade. The current situation was taken into account in order to emphasise the significance of maritime traffic and the importance of the canal in this context. It is recommended that the security of maritime traffic in the Kerch Canal and the sovereignty of the canal be managed by an international administration until the conclusion of the war between the two countries. Furthermore, it is argued that the region where the canal is located should be declared a neutral zone for the security and continuity of world maritime trade.