XV. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu, Sakarya, Turkey, 19 - 21 October 2023
Working memory interacts with long-term memory (LTM) and supports the transfer of information in short-term memory (STM) to LTM in a more permanent way and its recall. Therefore, while working memory is used effectively in language learning, problem solving, communication and other complex metacognitive activities, it is actively used in the language learning process, especially in complex tasks such as learning new words, understanding grammatical structures and forming sentences. Ortega (2009:90) states that people with better working memory capacities learn L2 more easily. In this study, the subject of which is memory, it is aimed to reveal the effect of working memory in course materials used in teaching Turkish as a foreign language based on Baddeley's (2002) working memory classification and to show how this type of memory can be utilized. In line with this purpose, after the course materials are described by document analysis, their suitability in terms of working memory will be evaluated; at the same time, information will be obtained about the working memory awareness of the book authors by using a questionnaire. As a result of the findings, suggestions will be made about strategies for developing and using working memory in order to effectively design both language learning processes and language teaching materials.
Çalışma belleği (working memory), uzun süreli bellek (USB) ile etkileşim halinde olup kısa süreli bellekteki (KSB) bilginin USB'ye daha kalıcı bir biçimde aktarılmasına ve hatırlanmasına destek olmaktadır. Dolayısıyla, çalışma belleği dil öğrenme, problem çözme, iletişim ve diğer karmaşık üstbilişsel faaliyetlerde etkin bir biçimde kullanılırken, dil öğrenme sürecinde özellikle yeni kelimeleri öğrenme, dilbilgisi yapılarını anlama, cümleleri oluşturma gibi karmaşık görevlerde aktif olarak kullanılmaktadır. Ortega (2009:90), çalışma belleği kapasiteleri daha iyi olan kişilerin D2'yi daha kolay öğrendiklerini belirtmektedir. Konusu bellek olan bu çalışmada, Baddeley'in (2002) çalışma belleği sınıflaması temel alınarak, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders materyallerinde çalışma belleğinin etkisini ortaya koymak ve bu bellek türünden nasıl yararlanılabileceğini göstermek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, doküman analizi yapılarak ders materyalleri betimlendikten sonra çalışma belleği açısından uygunlukları değerlendirilecek; aynı zamanda anket kullanılarak kitap yazarlarının çalışma belleği farkındalıkları hakkında bilgi elde edilecektir. Elde edilen bulgular sonucunda hem dil öğrenme süreçlerini hem de dil öğretimi materyallerini etkili bir şekilde tasarlamak için çalışma belleğini geliştirme ve kullanma stratejileri hakkında önerilerde bulunulacaktır.