2. INTERNATIONAL PERSEPOLIS SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS , Tehran, İran, 8 - 09 Kasım 2025, ss.249-260, (Tam Metin Bildiri)
Örgütsel iletişim gönderici, ileti, kanal, alıcı ve geri bildirim gibi unsurlardan oluşan bireyler ve gruplar arasında bilgi, duygu ve bakış açılarının aktarılmasını kolaylaştıran karmaşık bir süreçten oluşan çok yönlü bir yapıdır. İletişimi oluşturan her bir unsurun doğru işlenmesi, iletişim etkinliğini ve güvenilirliğini önemli ölçüde etkilemektedir. Etkin iletişim, örgütsel performansın ve uzun vadeli ilerlemenin temelini oluşturmaktadır. Örgüt motivasyonunun ve bağlılığının önemli aracıdır. Bu doğrultuda, iletişim sürecinin sürekli geliştirilmesi ve kurum kültürünün bu anlayışla şekillendirilmesi, sürdürülebilir başarı için kritik bir gereklilik haline gelmektedir. Bu nedenle, başarılı iletişimi engelleyen temel faktörlerin belirlenmesi ve bunların giderilmesine yönelik stratejik bir yol haritasının oluşturulması gerekmektedir. Bu çalışmada, örgütsel iletişimin yapısını, unsurlarını ve verimli iletişimi engelleyen faktörleri kapsamlı bir şekilde incelemektedir. İletişimin sadece bilgi alışverişi olmadığını belirtmekte; örgütsel birlik ve işbirliği için temel araç olduğunu vurgulamaktadır. İletişimin bozulmasına katkıda bulunan bireysel, çevresel ve örgütsel faktörler incelenmiştir. Aşırı iş yükü, zaman kısıtlamaları, önyargı, stres, geri bildirim eksiliği, güven yokluğu, hiyerarşik engeller ve kültürel farklılıklar gibi pek çok faktör ele alınmış ve bu faktörler iletişim etkinliğini azaltan temel unsurlar olarak belirlenmiştir. İletişimi olumsuz etkileyen bu faktörlerin, özellikle çok uluslu ve yoğun tempolu operasyonel yapısıyla öne çıkan denizcilik sektörü gibi alanlarda daha öne çıktığı belirtilmiştir. Kişi ve kuruluşların açık ve çift yönlü iletişimi destekleyen, güven ortamını güçlendiren ve iletişim süreçlerini etkin şekilde yöneten bir kültür oluşturmalarına katkı sağlanması çalışmanın amaçlarındandır
Organizational communication is a multifaceted structure consisting of a complex process that facilitates the transfer of information, feelings, and perspectives between individuals and groups, comprising elements such as the sender, message, channel, receiver, and feedback. The proper functioning of each element that constitutes communication significantly affects its effectiveness and reliability. Effective communication forms the basis of organizational performance and long-term progress. It is an important tool for organizational motivation and commitment. In this regard, the continuous improvement of the communication process and the shaping of the organizational culture with this understanding have become critical requirements for sustainable success. Therefore, it is necessary to identify the key factors that hinder successful communication and to develop a strategic roadmap to address them. This study comprehensively examines the structure and elements of organizational communication, as well as the factors that hinder effective communication. It emphasizes that communication is not merely an exchange of information; it is a fundamental tool for organizational unity and cooperation. Individual, environmental, and organizational factors that contribute to communication breakdown have been examined. Numerous factors such as excessive workload, time constraints, prejudice, stress, lack of feedback, lack of trust, hierarchical barriers, and cultural differences are addressed and identified as key elements that reduce communication effectiveness. It is noted that these factors negatively affecting communication are more prominent in areas such as the maritime sector, which stands out with its multinational and fast-paced operational structure. One of the aims of the study is to contribute to the creation of a culture that supports open and two-way communication, strengthens the environment of trust, and effectively manages communication processes for individuals and organizations.