13th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Kırşehir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2019, ss.41-42
Milli Eğitim
Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 24 Ocak 2018 tarihli kararı gereği
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi (5 ve
6. sınıflar) Öğretim Programı 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren tüm sınıf
düzeylerinde uygulamaya başlanmıştır. Güncellenen öğretim programlarında
'Problem Çözme ve Programlama' konuları ağırlık kazanmıştır. Bu değişiklik
sadece MEB ilköğretim okulları müfredatında değil, Yükseköğretim Kurulu tarafından
2018 yılında güncellenen Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları kapsamında BÖTE
Lisans Programı'nda kendini ('Programlama Öğretimi Yaklaşımları' dersinin
eklenmesiyle) göstermiştir. Bu kapsamda ele alınıldığında programlama öğretiminin
uygulama sürecinin öğretmenlerin bakış açısıyla değerlendirilmesi önem taşımaktadır.
Alan yazın çalışmaları (örneğin, Yecan, Özçınar & Tanyeri (2017) ve
Cevahir & Özdemir (2017)) çoğunlukla 2018-2019 eğitim öğretim dönemi
öncesine Bilgisayar Bilimi Dersi programın değerlendirilmesine yöneliktir. Bu
araştırmanın amacı, 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya başlayan
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi kapsamındaki programlama öğretimine yönelik
sürecin değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada
öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar içerik analizine tabi
tutulmuş ve ortak temalar oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, farklı
lisans mezuniyet derecelerine, farklı tecrübe düzeylerine, farklı bölgelerde ve
farklı okul türlerinde görev yapan 10 Bilişim Teknolojileri Öğretmeni açık uçlu
sorulara yanıt vermiştir. Öğretmenlerin kendilerine ve okullarına ait
demografik bilgilerinin (mezuniyet dereceleri, ne kadar süredir öğretmenlik
yaptıkları, programlama alanı kazanımlarına yönelik bilgi düzeyleri ve öğretim
deneyimleri gibi) yanı sıra programlama öğretimi sürecine yönelik görüşleri
toplanmıştır. Öğretmenlerin programlama ortam ve yaklaşımlarına (bilgisayarsız-araçsız
kodlama, metin/blok tabanlı kodlama, fiziksel kodlama ve nesne-tabanlı programlama
gibi) yönelik bilgi ve tecrübe düzeyleri ile derslerinde kullanma senaryoları incelenmiştir.
"Bilgisayar Programlama" alanıyla ilgili kazanımları öğretirken,
EBA'da yayınlanan etkinlik kitapları, kodlama kılavuzu ve öğretim materyalleri
(video, animasyon, sunum, vb.) hakkındaki görüşleri ile EBA dışında kullandıkları
kaynaklar da değerlendirilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin programlama öğretimine
yönelik genel görüşleri (öğrenci yaşına uygunluk ve öğretilmesini öneriyorlar mı?
gibi), bilgi-işlemsel düşünmeye yönelik görüşleri ile bilgisayar programlama
ile bilgi-işlemsel düşünme arasındaki ilişkiyi yorumlamalarına yönelik görüşleri
de incelenmiştir.
In
accordance with the decision of the Board of Education of the Ministry of
National Education on January 24, 2018, the Secondary School and Imam Hatip
Secondary School Information Technology and Software Course (5th and 6th
Grades) Curriculum has been started to be implemented at all grade levels since
the academic year 2018-2019. The subject 'Problem Solving and Programming'
gained weight in the updated curriculum. This change was not only reflected in
the primary school curricula of the Ministry of National Education, but also in
the CEIT Undergraduate Program (via inclusion of Teaching Programming Approaches
course) in the scope of Teacher Education Undergraduate Programs which were
updated by the Higher Education Council in 2018. In this context, it is
important to evaluate the implementation processes of programming teaching from
the perspective of teachers. Related studies (for example, Yecan, Özçınar
& Tanyeri (2017) and Cevahir & Özdemir (2017)) are mostly
evaluated the Computer Science Course program which was previous to the
2018-2019 academic year. The aim of this study is to evaluate the processes of
programming teaching in the context of Information Technologies and Software course
which started to be implemented since 2018-2019 academic year. In the study
where qualitative research method was adopted, teachers' answers to open-ended
questions were subjected to content analysis and common themes were tried to be
created. Within this scope, 10 Information Technology teachers graduated from
different programs, working in different regions and different school types
have answered open-ended questions. In addition to demographic information
about teachers (such as graduation degrees, the amount of time they have been
teaching, their knowledge and teaching experience of programming area gains),
their opinions on the processes of programming teaching were collected. The knowledge
and experience levels of teachers about programming environments and approaches
(paperbased coding, text / block based coding, physical coding and
object-oriented programming) and how they implement in their instruction were
examined. While teaching the learning gains related to "Computer
Programming", teachers' opinions on activity books, coding guide and
teaching materials (videos, animations, presentations, etc.) published in EBA
and the sources they used outside EBA were also evaluated. In addition, the
opinions of the teachers on the general views on programming teaching (such as
the suggestion of compliance and age of student age), their views on
computational thinking and their interpretation of the relationship between
computer programming and computational thinking were also examined.