Programlama öğretimine yönelik öğretmen görüşleri


Dağ F., Durdu L.

13th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Kırşehir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2019, ss.41-42

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kırşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.41-42
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 24 Ocak 2018 tarihli kararı gereği Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi (5 ve 6. sınıflar) Öğretim Programı 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren tüm sınıf düzeylerinde uygulamaya başlanmıştır. Güncellenen öğretim programlarında 'Problem Çözme ve Programlama' konuları ağırlık kazanmıştır. Bu değişiklik sadece MEB ilköğretim okulları müfredatında değil, Yükseköğretim Kurulu tarafından 2018 yılında güncellenen Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları kapsamında BÖTE Lisans Programı'nda kendini ('Programlama Öğretimi Yaklaşımları' dersinin eklenmesiyle) göstermiştir. Bu kapsamda ele alınıldığında programlama öğretiminin uygulama sürecinin öğretmenlerin bakış açısıyla değerlendirilmesi önem taşımaktadır. Alan yazın çalışmaları (örneğin, Yecan, Özçınar & Tanyeri (2017) ve Cevahir & Özdemir (2017)) çoğunlukla 2018-2019 eğitim öğretim dönemi öncesine Bilgisayar Bilimi Dersi programın değerlendirilmesine yöneliktir. Bu araştırmanın amacı, 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya başlayan Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi kapsamındaki programlama öğretimine yönelik sürecin değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar içerik analizine tabi tutulmuş ve ortak temalar oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, farklı lisans mezuniyet derecelerine, farklı tecrübe düzeylerine, farklı bölgelerde ve farklı okul türlerinde görev yapan 10 Bilişim Teknolojileri Öğretmeni açık uçlu sorulara yanıt vermiştir. Öğretmenlerin kendilerine ve okullarına ait demografik bilgilerinin (mezuniyet dereceleri, ne kadar süredir öğretmenlik yaptıkları, programlama alanı kazanımlarına yönelik bilgi düzeyleri ve öğretim deneyimleri gibi) yanı sıra programlama öğretimi sürecine yönelik görüşleri toplanmıştır. Öğretmenlerin programlama ortam ve yaklaşımlarına (bilgisayarsız-araçsız kodlama, metin/blok tabanlı kodlama, fiziksel kodlama ve nesne-tabanlı programlama gibi) yönelik bilgi ve tecrübe düzeyleri ile derslerinde kullanma senaryoları incelenmiştir. "Bilgisayar Programlama" alanıyla ilgili kazanımları öğretirken, EBA'da yayınlanan etkinlik kitapları, kodlama kılavuzu ve öğretim materyalleri (video, animasyon, sunum, vb.) hakkındaki görüşleri ile EBA dışında kullandıkları kaynaklar da değerlendirilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin programlama öğretimine yönelik genel görüşleri (öğrenci yaşına uygunluk ve öğretilmesini öneriyorlar mı? gibi), bilgi-işlemsel düşünmeye yönelik görüşleri ile bilgisayar programlama ile bilgi-işlemsel düşünme arasındaki ilişkiyi yorumlamalarına yönelik görüşleri de incelenmiştir.

In accordance with the decision of the Board of Education of the Ministry of National Education on January 24, 2018, the Secondary School and Imam Hatip Secondary School Information Technology and Software Course (5th and 6th Grades) Curriculum has been started to be implemented at all grade levels since the academic year 2018-2019. The subject 'Problem Solving and Programming' gained weight in the updated curriculum. This change was not only reflected in the primary school curricula of the Ministry of National Education, but also in the CEIT Undergraduate Program (via inclusion of Teaching Programming Approaches course) in the scope of Teacher Education Undergraduate Programs which were updated by the Higher Education Council in 2018. In this context, it is important to evaluate the implementation processes of programming teaching from the perspective of teachers. Related studies (for example, Yecan, Özçınar & Tanyeri (2017) and Cevahir & Özdemir (2017)) are mostly evaluated the Computer Science Course program which was previous to the 2018-2019 academic year. The aim of this study is to evaluate the processes of programming teaching in the context of Information Technologies and Software course which started to be implemented since 2018-2019 academic year. In the study where qualitative research method was adopted, teachers' answers to open-ended questions were subjected to content analysis and common themes were tried to be created. Within this scope, 10 Information Technology teachers graduated from different programs, working in different regions and different school types have answered open-ended questions. In addition to demographic information about teachers (such as graduation degrees, the amount of time they have been teaching, their knowledge and teaching experience of programming area gains), their opinions on the processes of programming teaching were collected. The knowledge and experience levels of teachers about programming environments and approaches (paperbased coding, text / block based coding, physical coding and object-oriented programming) and how they implement in their instruction were examined. While teaching the learning gains related to "Computer Programming", teachers' opinions on activity books, coding guide and teaching materials (videos, animations, presentations, etc.) published in EBA and the sources they used outside EBA were also evaluated. In addition, the opinions of the teachers on the general views on programming teaching (such as the suggestion of compliance and age of student age), their views on computational thinking and their interpretation of the relationship between computer programming and computational thinking were also examined.