Kalemname, vol.6, no.11, pp.11-33, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
In this
study, the subject of qualifications
and apparition in two ghazals selected from "fī awāʾil al-sulūk" recorded ghazals in the Niyāzī-i Misrī’s Diwān
prepared by Kenan Erdogan was discussed. The identified ghazel couplets were
handled, and the explanations of the written texts and ghazals were made by
presenting them in today's Turkish. In order to understand the gazelles better,
the concept and necessary parts are explained in couplets without leaving the
main subject. In this study, it is seen how the mention of manifestation, which
is one of the subjects that Sufis dealt with, was reflected in the poetry of Niyāzī in
the early periods of the course of seyr-ü sulūk. It is aimed to explain the
thoughts of Niyāzī on manifestation and the mystical concepts reflected in
his poetry. Niyāzī who especially drew attention to the divine manifestations
in the dem and the world, followed in the footsteps of Ibn Al-‘Arabī,
nourished the understanding of
Waḥdat al-wujūd and described the manifestation in this context
in his poems. The Ibn Al-‘Arabī effect is clearly seen in the
ghazels we examined in our study. Expression is enriched by giving examples
from the works of Sufi poets in the field of Islamic Turkish Literature. Both
in Niyāzī and in the examples given, quotations from the Qur'ān and
hadith, which are the main sources of Islām, are included. Without mentioning
the language features in Niyāzī 's poems, the content of the poems and the
world of meaning were evaluated in terms of Sufism. The understanding of Hurūfiyyah is also used in the annotation of the ghazals. It is
thought that the findings and comments obtained in the article within the
framework of the concept of Tecellī
will contribute to the understanding of Niyāzī-i Misrī's mystical
views.
Keywords: Islāmic Turkish Literature, Taṣawwuf,
Niyāzī-i Misrī, Manifestation, Adam.
Bu
çalışmada, Kenan Erdoğan tarafından hazırlanan Niyâzî-i Mısrî Dîvânı’ndaki “fî-evâili’s-sülûk” kayıtlı
gazellerden seçilen iki gazelde işlenen tecellî konusu ele alınmıştır. Beyitlerin
transkripsiyonlu metni ve günümüz Türkçesi verilmiş, sonrasında şerhi
yapılmıştır. Gazellerin daha iyi anlaşılabilmesi için ana konudan kopmadan
beyitlerdeki kavram ve gerekli görülen kısımların izahı yapılmıştır. Mutasavvıflar
tarafından ele alınan önemli konulardan biri olan tecellî bahsinin, Niyâzî-i
Mısrî’nin seyr ü sülûk sürecinin ilk dönemlerinde, şiirine nasıl yansıdığının
tahlil edildiği bu çalışma, Mısrî’nin tecellî hakkındaki düşüncelerinin ve
şiirine yansıyan tasavvufî kavramların açıklanması bakımından önem arz
etmektedir. Özellikle Âdem’de ve âlemdeki ilâhî tecellîlere dikkat çeken
Niyâzî-i Mısrî, İbnü’l-Arabî’nin Vahdet-i vücûd anlayışından beslenmiş ve bu
çerçevede onun tecellî anlayışını şiirlerine nakşetmiştir. Bu bağlamda İslâmî
Türk Edebiyatı sahasına giren mutasavvıf şairlerin eserlerinden konuya ilişkin
örneklerle anlatım zenginleştirilmiştir. Gerek Niyâzî-i Mısrî’nin beyitlerinde gerekse
diğer örneklerde, İslâm’ın temel kaynakları olan Kur’ân ve hadis iktibaslarına da
değinilmiştir. Niyâzî-i Mısrî’nin şiirlerindeki dil özellikleri mevzu edilmemiş
olup, şiirlerin muhtevası ve anlam dünyası tasavvufî açıdan
değerlendirilmiştir. Gazellerin şerhinde hurûfîlik anlayışından da istifade
edilmiştir. Tecellî kavramı çerçevesinde makalede elde edilen tespit ve
yorumların Niyâzî-i Mısrî’nin tasavvufî görüşlerinin anlaşılmasına katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar
Kelimeler: İslâmî Türk Edebiyatı, Tasavvuf, Niyâzî-i
Mısrî, Tecellî, Âdem.