Biyodizel ve Karışımlarının Kullanıldığı bir Dizel Motorda Performans ve Emisyon Analizi


Creative Commons License

Özsezen A. N., Çanakcı M.

Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt.15, sa.2, ss.173-180, 2009 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Mühendislik Bilimleri Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.173-180
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, atık palmiye yağı kökenli biyodizel ve petrol kökenli dizel yakıtı (PKDY) ile karışımları-nın, bir dizel motordaki performans ve emisyon karakteristikleri üç boyutlu haritalar üzerinden ana-liz edilmiştir. Biyodizel ve karışımlarının performans ve emisyon karakterlerini belirlemek amacıyla, motor tam yük ve değişik devir testlerine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, karışımdaki biyodizel oranı arttıkça PKDY'a göre özgül yakıt tüketiminde artış olduğu, motorun döndürme momentinde ise azalma meydana geldiği tespit edilmiştir. Emisyon analizi sonucunda ise, karışımdaki biyodizel oranı ile ilişkili olarak PKDY'a kıyasla yanmamış hidrokarbon (HC), karbon monoksit (CO) ve duman koyuluğu emisyonlarında iyileşmeler olduğu, bununla birlikte karbon dioksit (CO2) ve azot oksit (NOx)emisyonlarının motor devrine göre kararlı bir yapı sergilemediği belirlenmiştir.
In this study, the performance and emission characteristics of biodiesel based waste palm oil and its blends with petroleum based diesel fuel (PBDF) was analyzed by means of three dimensional maps. In order to determine the engine performance and exhaust emission characteristics, the engine was exposed with full load and varied speed tests. In the result of analyze, it was seen that the brake specific fuel consumptions increased with the increase of biodiesel percentage in the fuel blend, but brake torque decreased depending upon biodiesel percentage in the fuel. In the result of emission analyze, it has determined that biodiesel and its blends has provided significant improvements in HC, CO and smoke opacity emissions. However, the stable behaviors in NO and COemissions of biodiesel and its blends did not seen in terms of the engine speed