Dünden bugüne FATİH projesi çevrimiçi gazetelerden bir bakış


Şumuer E., Durdu L.

8th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Edirne, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2014

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitimde Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi bilişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine etkin kullanımını sağlayacak donanım alt-yapının sağlanması, hizmet içi eğitimlerinin verilmesi ve e-içeriklerin oluşturulması ile eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve okullarda bulunan teknolojilerin iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Ulaştırma Bakanlığının desteği ile Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen projede dersliklere etkileşimli tahtaların kurulması, öğretmen ve öğrencilere tablet bilgisayarların verilmesi, internet ağ altyapısının sağlanması, öğretmenlerin bu donanımları öğretme sürecinde etkin kullanabilmesi için hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi ve öğretim programlarının projeye uyumlu hale getirilmesi amacıyla e-içeriklerin geliştirilmesi planlanmıştır. 2010 yılında başlayan projenin 5 yıl içerisinde kademeli olarak ortaöğretim okulları, ilköğretim ikinci kademe, ilköğretim birinci kademe ve okul öncesi kurumlarda uygulamaya konulması hedeflenmiştir.  FATİH projesinin başlangıcından bu yana geçen zaman içerisinde projeye ilişkin birçok gelişme meydana gelmiştir. Diğer konularda olduğu gibi, projedeki bu gelişmelerden bilgi sahibi olma, değerlendirmeler yapma ve algıların oluşması noktasında görsel ve yazılı medya önemli rol oynamıştır. İnternetin yaygınlaşması ile çevrimiçi gazeteler bu kapsamda en çok etkinliğe sahip olan araçlardan bir tanesi durumundadır. Türkiye İstatistik Kurumu 2013 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçları Türkiye’de internet kullananların oranının %48,9 olduğunu ve internet kullanan bireylerin interneti en çok %75,6 ile çevrimiçi haber, gazete ya da dergi okumak için kullandığını göstermiştir. Dolayısıyla, FATİH projesine ilişkin olarak çevrimiçi gazetelerde yayımlanan haberler bireylerde projeye yönelik ne tür algıların yaratılabileceğinin, projenin hangi açılardan haber değeri taşıdığının ve proje sürecinin incelenmesi bakımından önemli bir veri kaynağı oluşturmaktadır.  Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi gazetelerde FATİH projesi ile yayımlanan haberleri tarih, kaynak, sınıflandırma, içerik ve yorum sayısı bakımından analiz etmektir. Bu çerçevede, bu araştırma FATİH projesinin geçmişten günümüze nasıl geliştiği ve değiştiği, medyanın FATİH Projesini nasıl algıladığı ve bireylere nasıl sunduğu, yöneticilerin FATİH Projesini nasıl algıladığını ortaya çıkaracaktır. Bu amaçla “Google Trends” ve “Alexa Internet”ten elde edilen veriler göz önüne alınarak, Türkiye’de en fazla okunan üç çevrimiçi gazete seçilmiştir. “Fatih Projesi” anahtar kelimesi kullanılarak, bu çevrimiçi gazetelerinde yayımlanan haberler taranmış ve FATİH projesi ile ilgili olanlar belirlenmiştir. Tarih, kaynak, sınıflandırma ve yorum sayısı ile ilgili veriler haberlerin yayımlandığı internet sayfalarından elde edilirken, haberlerin içeriği iki araştırmacı tarafından birbirinden bağımsız olarak sabit karşılaştırmalı yöntem kullanılarak ayrı ayrı analiz edilecektir. Elde edilen veriler çapraz tablolama kullanılarak sunulacaktır. Öneriler, sınırlılıklar ve yeni çalışmalar tartışılacaktır.