8th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Edirne, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2014
Eğitimde Fırsatları
Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi bilişim
teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine etkin kullanımını sağlayacak donanım
alt-yapının sağlanması, hizmet içi eğitimlerinin verilmesi ve e-içeriklerin oluşturulması
ile eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve okullarda bulunan teknolojilerin
iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Ulaştırma Bakanlığının desteği ile Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından yürütülen projede dersliklere etkileşimli tahtaların
kurulması, öğretmen ve öğrencilere tablet bilgisayarların verilmesi, internet ağ
altyapısının sağlanması, öğretmenlerin bu donanımları öğretme sürecinde etkin
kullanabilmesi için hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi ve öğretim programlarının
projeye uyumlu hale getirilmesi amacıyla e-içeriklerin geliştirilmesi planlanmıştır.
2010 yılında başlayan projenin 5 yıl içerisinde kademeli olarak ortaöğretim
okulları, ilköğretim ikinci kademe, ilköğretim birinci kademe ve okul öncesi kurumlarda
uygulamaya konulması hedeflenmiştir. FATİH
projesinin başlangıcından bu yana geçen zaman içerisinde projeye ilişkin birçok
gelişme meydana gelmiştir. Diğer konularda olduğu gibi, projedeki bu gelişmelerden
bilgi sahibi olma, değerlendirmeler yapma ve algıların oluşması noktasında görsel
ve yazılı medya önemli rol oynamıştır. İnternetin yaygınlaşması ile çevrimiçi
gazeteler bu kapsamda en çok etkinliğe sahip olan araçlardan bir tanesi
durumundadır. Türkiye İstatistik Kurumu 2013 yılı Hanehalkı Bilişim
Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçları Türkiye’de internet kullananların
oranının %48,9 olduğunu ve internet kullanan bireylerin interneti en çok %75,6
ile çevrimiçi haber, gazete ya da dergi okumak için kullandığını göstermiştir.
Dolayısıyla, FATİH projesine ilişkin olarak çevrimiçi gazetelerde yayımlanan
haberler bireylerde projeye yönelik ne tür algıların yaratılabileceğinin,
projenin hangi açılardan haber değeri taşıdığının ve proje sürecinin
incelenmesi bakımından önemli bir veri kaynağı oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi gazetelerde FATİH
projesi ile yayımlanan haberleri tarih, kaynak, sınıflandırma, içerik ve yorum
sayısı bakımından analiz etmektir. Bu çerçevede, bu araştırma FATİH projesinin
geçmişten günümüze nasıl geliştiği ve değiştiği, medyanın FATİH Projesini nasıl
algıladığı ve bireylere nasıl sunduğu, yöneticilerin FATİH Projesini nasıl algıladığını
ortaya çıkaracaktır. Bu amaçla “Google Trends” ve “Alexa Internet”ten elde
edilen veriler göz önüne alınarak, Türkiye’de en fazla okunan üç çevrimiçi
gazete seçilmiştir. “Fatih Projesi” anahtar kelimesi kullanılarak, bu çevrimiçi
gazetelerinde yayımlanan haberler taranmış ve FATİH projesi ile ilgili olanlar
belirlenmiştir. Tarih, kaynak, sınıflandırma ve yorum sayısı ile ilgili veriler
haberlerin yayımlandığı internet sayfalarından elde edilirken, haberlerin içeriği
iki araştırmacı tarafından birbirinden bağımsız olarak sabit karşılaştırmalı yöntem
kullanılarak ayrı ayrı analiz edilecektir. Elde edilen veriler çapraz tablolama
kullanılarak sunulacaktır. Öneriler, sınırlılıklar ve yeni çalışmalar tartışılacaktır.