Talim, cilt.8, sa.1, ss.7-27, 2024 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de ve Suudi Arabistan’da örgün eğitimin hemen her kademesinde fıkhın konularına yer verilmektedir. Türkiye’de İmam Hatip liselerinde ve İlahiyat fakültelerinde daha yoğun bir şekilde yer alan fıkıh konuları, Suudi Arabistan’da eğitimin her kademesinde ve Şeriat fakültelerinde öğretilmesi hedeflenmektedir. Söz konusu eğitimler, Suudi Arabistan’da Hanbelî fıkhı, Türkiye’de daha çok Hanefî fıkhı merkeze alınarak yürütülmektedir. Bu çalışmada öncelikle Suudi Arabistan ile Türkiye’de ortaöğretim düzeyinde fıkıh konularının okutulduğu müfredatlar içerik bakımından karşılaştırılacaktır. Üniversitelerin müfredatlarında farklılıklar olabileceği dikkate alınarak yükseköğretim seviyesinde örnek olarak İmam Muhammed bin Suud Üniversitesi Şer’î İlimler Fakültesi ile Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim programları fıkıh derslerinin içerikleri bakımından mukayese edilecektir. Böylece elde edilen bulguların, fıkıh dersiyle ilgili yapılacak yeni müfredat çalışmalarına, oluşturulacak ders içeriklerine ve fıkıh öğretimi konusunda tecrübe paylaşımına katkıda bulunması beklenmektedir. Bu çalışmanı Fıkıh konusunda iki ülke arasında bir tecrübe paylaşımına olanak tanımasının yanı sıra Tefsir, Hadis, Kelam gibi diğer alanlarda benzer çalışmalara da örneklik teşkil edecektir. Ayrıca bu ülkelerin her birinin eğitim kurumlarından alınan diplomaların diğer ülke tarafından denkliğinin kabul edilmesine ve Üniversiteler arası öğrenci değişim programlarına veri sunacak olması, bu çalışmayla ulaşılmak istenen hedeflerden bir diğeridir. Dolayısıyla bu çalışmada öncelikle ilgili ülkelerin incelemeye konu olan eğitim düzeylerindeki fıkıh konularını içeren öğretim programları taranarak her bir düzeyde yer alan fıkıh dersleri tespit edilmiştir. Sağlıklı bir karşılaştırma yapabilmek için ilgili öğretim programlarına uygun olarak yazılmış olan ders kitaplarının içerikleri incelenmiştir. Bununla beraber ilgili fakültelerin mezunlarıyla kişisel görüşme yapılmıştır.