SENEFELDER'DEN DAUMİER'E LİTOGRAFİ SANATININ İLK DÖNEM UYGULAMALARINDA İLETİŞİM ESTETİĞİ VE YAPISAL ESTETİK


Creative Commons License

Keskin İ.

1.st İnternational Communication Science & Media Studies Congress (1, Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi, Kocaeli, Türkiye, 12 - 14 Mayıs 2014, cilt.2, ss.681-696

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.681-696
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet      

          Medya ve iletişim sektörünün teknolojik gelişmelerle küçülttüğü dünyamızda, çağdaşlığın doğasına uygun, tamamen yeni kavramlar ve yeni iş alanları ortaya çıkmaktadır. Buna karşın modern matbaacılığın ve ofset baskının atası litografi tekniği, sanatsal bir üretim aracı olarak, icat edildiği ilk günkü doğal yapısını günümüzde de korumaktadır. A. Senefeler’in 18. yüzyıl sonlarında ortaya koyduğu, resimsel imgelerin basımında, maliyet, hız ve görsel etki zenginliği bakımından devrim niteliğindeki bu teknik, ilk dönemlerde Almanya’da yeni bir mesleğin doğmasına yol açmış, bütün Avrupa’da endüstriyel grafiğin gelişimi ve hızla topluma ulaşmasında öncülük etmiştir. Bu yönleriyle 19. Yüzyıl başlarında yeni bir ticari alan görüntüsündedir.

          Litografinin diğer bir boyutu, sadece bir ticari çoğaltım aracı olmanın ötesinde sanatsal bir anlatım ve üretim aracı olmasıdır. Özellikle, 1816’da geliştirilen renkli baskı aşamasından sonra Daumier, Goya, Delacroix ve  Gericault gibi dönemin ünlü sanatçıları tekniğe ilgi duymuş, litografik eserler üretmeye başlamışlardır. Bu sanatçılarla çalışan Bergeret, Engelmann, Cheret gibi tekniği iyi bilen uygulama ustaları ise litografinin bir görsel anlatım aracı olarak halka ulaşmasında öncülük etmişlerdir. O dönem litografileri; usta sanatçıların ve meraklı teknisyenlerin elinde, baskı kalitesinin yanı sıra görsel etki zenginliği, konu çeşitliliği, renk ve şekil estetiği ile yoğrulmuştur. Afiş, peysaj, ya da Rönesans ustalarının röprodüksiyonlarından yorumlar gibi baskılarla halka ulaşan litografiler, görsel sanatlar yoluyla kitlelere mesaj ileten bir eğitim ve iletişim aracı niteliğindedir.  

          Bu çalışmada, ilk dönem eserlerinden seçilmiş örnek litografiler  “Henker Michael, Scheer Karlheinz & Stolpe Elmar, Von Senefelder Zu Daumier, Die Anfange der Lithographischen Kunst, München: K. G. Saur Verlag, 1988” adlı kitap ve Rudolp Arnheim’ın “Hoch Format und Querformat” adlı makalesi temel alınarak analiz edilecektir.

Anahtar Kelimeler: Litografi, Senefelder, Taş Baskı, Baskıresim