MILLI EGITIM, cilt.52, sa.239, ss.1599-1626, 2023 (Scopus)
Bu çalışmada, okul müdürlerinin otantik liderliğinin öğretmenlerin özerkliği üzerindeki etkisi
incelenmiştir. Ek olarak bu etki üzerinde mesleki özdeşleşmenin moderatör rolü de incelenmiş
tir. Marmara Bölgesi’nde faaliyet gösteren özel okullarda çalışan 284 öğretmen araştırmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Çalışma nedensel tarama modelin kullanıldığı nicel bir çalışma
olup veriler Otantik Liderlik Ölçeği, Öğretmen Özerkliği Ölçeği ve Mesleki Özdeşleşme Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Her bir ölçeğin faktör yapısını görebilmek için açıklayıcı faktör ana
lizi uygulanmıştır. Hipotezleri test etmek için ise regresyon analizi ve PROCESS SPPS makrosu
kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre okul müdürlerinin otantik liderlik davranışlarının
öğretmen özerkliği üzerinde pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlara ek olarak
mesleki özdeşleşmenin okul müdürlerinin otantik liderliği ile öğretmen özerkliği arasındaki
ilişkide moderatör etkisinin olduğu saptanmıştır. Diğer bir değişle düşük mesleki özdeşleşme
den ziyade yüksek mesleki özdeşleşme söz konusu olduğunda otantik liderliğin öğretmen özerk
liği üzerindeki etkisi daha güçlüdür.
In this study, the effect of authentic leadership of school principals on teachers’ autonomy was
investigated. In addition, the moderator role of professional identification on this effect was
also examined. 284 teachers working in private schools working in Marmara Region cons
titute the sample of the research. The study is a quantitative study using the causal scanning
model and the data were collected using the Authentic Leadership Scale, the Teacher Autonomy
Scale and the Professional Identification Scale. Explanatory factor analysis was used to deter
mine the factor structure of each scale. Regression analysis and the PROCESS SPPS macro
were used to test the hypotheses. The results determined that authentic leadership behaviors of
school principals positively affect teacher autonomy. In addition to these results, it was found
to have a moderating effect on the relationship between principals’ authentic leadership and
teacher autonomy. In other words, the effect of authentic leadership on teacher autonomy is
stronger when professional identification is high than when professional identification is low.