Okul Müdürlerinin Otantik Liderliği ile Öğretmenlerin Özerkliği Arasındaki İlişkide Mesleki Özdeşleşmenin Moderatör Rolü


Creative Commons License

Erbaş Kelebek E. F.

MILLI EGITIM, cilt.52, sa.239, ss.1599-1626, 2023 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 52 Sayı: 239
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1117508
  • Dergi Adı: MILLI EGITIM
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1599-1626
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, okul müdürlerinin otantik liderliğinin öğretmenlerin özerkliği üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ek olarak bu etki üzerinde mesleki özdeşleşmenin moderatör rolü de incelenmiş tir. Marmara Bölgesi’nde faaliyet gösteren özel okullarda çalışan 284 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışma nedensel tarama modelin kullanıldığı nicel bir çalışma olup veriler Otantik Liderlik Ölçeği, Öğretmen Özerkliği Ölçeği ve Mesleki Özdeşleşme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Her bir ölçeğin faktör yapısını görebilmek için açıklayıcı faktör ana lizi uygulanmıştır. Hipotezleri test etmek için ise regresyon analizi ve PROCESS SPPS makrosu kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre okul müdürlerinin otantik liderlik davranışlarının öğretmen özerkliği üzerinde pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlara ek olarak mesleki özdeşleşmenin okul müdürlerinin otantik liderliği ile öğretmen özerkliği arasındaki ilişkide moderatör etkisinin olduğu saptanmıştır. Diğer bir değişle düşük mesleki özdeşleşme den ziyade yüksek mesleki özdeşleşme söz konusu olduğunda otantik liderliğin öğretmen özerk liği üzerindeki etkisi daha güçlüdür.

In this study, the effect of authentic leadership of school principals on teachers’ autonomy was investigated. In addition, the moderator role of professional identification on this effect was also examined. 284 teachers working in private schools working in Marmara Region cons titute the sample of the research. The study is a quantitative study using the causal scanning model and the data were collected using the Authentic Leadership Scale, the Teacher Autonomy Scale and the Professional Identification Scale. Explanatory factor analysis was used to deter mine the factor structure of each scale. Regression analysis and the PROCESS SPPS macro were used to test the hypotheses. The results determined that authentic leadership behaviors of school principals positively affect teacher autonomy. In addition to these results, it was found to have a moderating effect on the relationship between principals’ authentic leadership and teacher autonomy. In other words, the effect of authentic leadership on teacher autonomy is stronger when professional identification is high than when professional identification is low.