6. INTERNATIONAL MARMARA SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, İstanbul, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2023, cilt.1, ss.1-12
Firmaların
özenle üzerinde durduğu konular arasında pazarlama ve pazarlamanın yakın ve
uzak çevresindeki paydaşlarla senkronize uyumu son derece önemlidir. Firmaların
varlığını devam ettirebilmeleri ve hayatta kalabilmeleri için müşteri hayati önem
taşımaktadır ve bu paydaşların başında gelmektedir. Bu bakış açısıyla, tüketici
davranışını etkileyen faktörlerin incelendiği bu çalışmanın amacı, bireylerin
araç satın alma davranışlarını etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Otomobil,
insanların ulaşım temel ihtiyaçlarını karşılamasının yanı sıra sosyal ve
psikolojik ihtiyaçlarını da karşılamaktadır. Bu doğrultuda, Zonguldak İlinde
yaşayan bireylerin araç tercihleri anket yöntemi kullanılarak ölçülmüştür.
Anket soruları demografik özelliklere ve maddi değer değişkenlerine göre oluşturulmuştur.
Örneklem rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve anket
formları online doldurulmuştur. Elde edilen veriler SPSS paket programına uygun
olarak kodlanmıştır. Veriler Konjoint analizi ile çalışmanın amacına uygun olarak
analiz edilmiştir. Konjoint analizi, tüketicilerin hizmet veya ürünün çeşitli
özelliklerinin kendileri için ne derecede önemli olduklarını ölçen pazar
araştırması yaklaşımıdır. Sonuç olarak parasal değerler ve araç tercihi
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu açıklayıcılığa en büyük katkıyı
araç fiyatının sağladığı görülmüştür.