KONJOİNT ANALİZİ İLE ZONGULDAK İLİNDE ARAÇ TERCİHLERİNİN İNCELENMESİ


Akman G., Yavuz B. N., Karabıçak Ç.

6. INTERNATIONAL MARMARA SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, İstanbul, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2023, cilt.1, ss.1-12

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-12
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Firmaların özenle üzerinde durduğu konular arasında pazarlama ve pazarlamanın yakın ve uzak çevresindeki paydaşlarla senkronize uyumu son derece önemlidir. Firmaların varlığını devam ettirebilmeleri ve hayatta kalabilmeleri için müşteri hayati önem taşımaktadır ve bu paydaşların başında gelmektedir. Bu bakış açısıyla, tüketici davranışını etkileyen faktörlerin incelendiği bu çalışmanın amacı, bireylerin araç satın alma davranışlarını etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Otomobil, insanların ulaşım temel ihtiyaçlarını karşılamasının yanı sıra sosyal ve psikolojik ihtiyaçlarını da karşılamaktadır. Bu doğrultuda, Zonguldak İlinde yaşayan bireylerin araç tercihleri anket yöntemi kullanılarak ölçülmüştür. Anket soruları demografik özelliklere ve maddi değer değişkenlerine göre oluşturulmuştur. Örneklem rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve   anket formları online doldurulmuştur. Elde edilen veriler SPSS paket programına uygun olarak kodlanmıştır. Veriler Konjoint analizi ile çalışmanın amacına uygun olarak analiz edilmiştir. Konjoint analizi, tüketicilerin hizmet veya ürünün çeşitli özelliklerinin kendileri için ne derecede önemli olduklarını ölçen pazar araştırması yaklaşımıdır. Sonuç olarak parasal değerler ve araç tercihi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu açıklayıcılığa en büyük katkıyı araç fiyatının sağladığı görülmüştür.