Folklorun Dört İşlevi Bağlamında Aşık Veysel'in Türküleri Üzerine Bir Değerlendirme


İnce K. S.

ÂŞIK SANATI SEMPOZYUMU, Nevşehir, Türkiye, 3 - 04 Ağustos 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Nevşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Aşık Veysel; 1894 yılında Sivas’ın Sivrialan köyünde dünyaya gelmiş, kendi döneminde büyük bir etki yaratmış önemli bir halk ozanıdır. Dönemin Aşık geleneği, saz şairleri içerisinde yerini alan Aşık Veysel; saz çalmayı öğrenmiş ve saz icrasında büyük bit ustalık kazanmıştır.  Hayatı; acı ve çile ile geçecek olan ve türküsünde de dile getirdiği gibi uzun ince bir yola koyulmuştur. Hayatın ona getirdiklerine rağmen büyük bir tevekkül ile yaşadıklarını kabullenen Veysel; 40 yaşından sonra şiir yazmaya başlamıştır. Okuma yazması olmamasına rağmen yaşamı boyunca yaşadıklarını şiirlere, şiirleri de sazı ile ezgilendiren Aşık Veysel’in türküleri Anadolu’nun dört bir yanında söylenir olmuştur. Günümüzde de dilden dile söylenen Veysel’in şiir ve türkülerinde; aşk, sevgi, saygı, tabiat, dayanışma, eğitim gibi toplumsal ve kültürel değerlerin yanı sıra adalet ve özgürlük gibi evrensel konulara da değindiği görülmektedir. Bu çalışma da sözleri ve bestesi kendine ait olan türkülerinin işlevsel açıdan değerlendirilmesi amaçlamaktadır. TRT Türk Halk Müziği repertuvarında Aşık Veysel Şatıroğlu’nun kaynak kişi olarak bulunduğu altmış altı adet türkü bulunmaktadır. Bunlardan altı adetinde derleyen olarak kendisinin adı yazmaktadır. Çalışmanın kapsamı Aşık Veysel’in TRT repertuvarında bulunan ve en çok icra edildiği düşünülen on adet türkü ile sınırlandırılmıştır. Doküman analizi yöntemi kullanılarak tespit edilen türküler müziğin işlevsel yapısını çözümlemede kullanılmıştır. Seçilen türküler söylenme amacına göre William Bascom’un folklorun dört işlevi (Hoş vakit geçirme, eğlenme ve eğlendirme işlevi, değerlere, toplum kurallarına ve törelere destek verme işlevi, eğitim ve kültürün gelecek kuşaklara aktarılarak gelecek kuşakların eğitilmesi işlevi ve kişisel ve toplumsal baskılardan kaçıp kurtulma işlevi) açısından değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; Aşık Veysel’in duygusal deneyimler yaşadığı ve bu duygusal deneyimleri türkülerinde ifade ettiği, toplumun değerlerini, inançlarını, geçmişini ve kimliğini türküleri ile ifade ettiği ve bu şekilde aynı zamanda toplumun ortak hafızasını ve kültürel bağlarını koruyup türkülerin aracılığı ile toplum üyeleri arasında birliği sağladığı, hatırlanması ve unutulmaması gereken önemli toplumsal değerleri, bilgileri, yeni nesillere türküleri aracılığı ile ilettiği saptanmıştır. Dolayısıyla Aşık Veysel’in türkülerinin bu dört işlev açısından değerlendirilebileceği görülmüştür.

 

Anahtar Sözcükler: Türk Halk Müziği, Aşıklık Geleneği, Aşık Veysel, William Bascom