İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN BAKIŞ AÇISINDAN 21. YÜZYIL BECERİLERİ


Doğuş Y.

EYFOR 15, Antalya, Türkiye, 1 - 05 Mayıs 2024, ss.576-588, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.576-588
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri hakkındaki farkındalıklarının ve öğretmenlerde bulunması gerektiğini düşündükleri 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesidir. Nitel yöntemle ve temel nitel araştırma deseninde gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını Ankara ilinde ilköğretim kurumlarında (okul öncesi, ilkokul, ortaokul) görev yapan 62 öğretmen oluşturmuştur. Katılımcıların 6’sı okul öncesi eğitim kurumunda, 25’i ilkokullarda, 31’i ortaokullarda görev yapmaktadır. 7 katılımcı erkek, 55 katılımcı kadındır. 4 katılımcı lisansüstü eğitime 58 katılımcı lisans eğitimine sahiptir. Farklı branşlarda görev yapan katılımcıların öğretmen olarak görev yaptıkları süre 4 ile 30 yıl arasında değişmektedir. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüş formu ile elde edilmiştir. Görüş formunda katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeyi amaçlayan beş demografik (cinsiyet, branş, görev yapılan okul türü, öğretmenlik kıdemi, eğitim düzeyi) soru bulunmaktadır. Bunun yanı sıra görüş formunda öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin farkındalıklarının belirlemesi ve öğretmenlerin bakış açısına göre bir öğretmende bulunması beklenen 21. yüzyıl becerilerinin neler olduğunun tespit etmeye yönelik iki açık uçlu soru yer almaktadır. Veriler soru formunun öğretmenlere iletilmesi ve yazılı yanıtlarının alınmasıyla elde edilmiştir. Araştırmanın verileri betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmanın iki alt problemi için iki ayrı betimsel analiz listesi oluşturularak analizler gerçekleştirilmiştir. Bulgulara göre ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin tamamına yakını dijital yeterlilikleri (n=55) 21. yüzyıl becerileri arasında tanımlamaktadır. Bunu farklı düşünme (n=27), gelişmiş bilişsel ve kişilerarası beceriler (n=26), ana dilde ve yabancı dilde iletişim (n=13), yaratıcılık (10) izlemiştir. Daha az sayıda katılımcı ise takım çalışmasını (n=7), kişisel özelliklerin tanınmasını ve geliştirilmesini (n=7), iş özerkliğini (n=6), sosyal ve sivil yeterlilikleri (n=6), sorumlu ulusal ve küresel vatandaşlığı (n=6), araçların etkileşimli kullanımını (n=5), liderlik becerilerini (n=4) 21. yüzyıl becerileri arasında saymıştır. Birer katılımcı çeşitliliğin kabulü ve anlaşılmasını ve fiziksel iyi oluşu 21. yüzyıl becerisi olarak ifade etmiştir. Ayrıca katılımcı öğretmenler bir öğretmende bulunması gereken en önemli 21. yüzyıl becerilerinin; dijital okuryazarlık becerileri kapsamında teknolojik yeterlilik (n=46), kişisel beceriler kapsamında yaratıcılık (n=27), sosyal beceriler kapsamında iletişim ve iş birliği (12), bilgi ve öğrenme becerileri kapsamında ise bilgi yönetimi (n=12) becerileri olduğunu düşündükleri bulgular arasında yer almıştır.