Uluslararası Katılımlı 76. Türkiye Jeoloji Kurultayı, Ankara, Türkiye, 15 - 19 Nisan 2024, ss.75-76
Yalova, Marmara Bölgesindeki konumu nedeniyle nüfusu
kontrolsüzce artan kentlerinden biridir. Sağlık, doğa turizmi yanında
hızla artan sanayi tesisleri barınma, ulaşım, altyapı vb. gibi
gereksinimlerin artmasına neden olmuş ve olmaktadır.
Yalova kenti yerleşim alanı Marmara Denizi doğu kesiminde, İzmit
Körfezinin hemen batı ucundaki kıyı şeridindedir. Yerleşim, kıyı şeridi
boyunca uzanan kıyı ovası ve bu ovanın hemen güneyindeki hafif
engebeli yamaç ve tepe düzlüğünden oluşan morfoloji üzerindedir.
Kıyı ovasındaki alüvyonun taşıma gücü düşük, sıvılaşma ve oturma
potansiyeli ise yüksektir. Kıyı ovasının güneyindeki düşük eğimli
yamaçlar ise potansiyel ve aktif heyelan bölgesi niteliğindedir. Kent
yerleşimi hemen kuzeyindeki aktif Kuzey Anadolu Fay Zonunun
(KAFZ) etkisindedir. Mevcut yapı stoğu 1999 Marmara Depreminde
ciddi şekilde yıpranmış ve yüzde 30’dan fazlası ekonomik ömrünü
tamamlamıştır.
Jeolojik tehlikelerin etkisindeki mevcut yerleşim ve artan nüfus
talebini karşılayacak yeni yerleşim alanlarının kent planlamasında
jeoloji, mühendislik jeolojisi ve jeoteknik parametreler en önemli ve
temel belirleyici faktörlerdir. Kent planlamasında bu faktörler
öncelikle dikkate alınmalı, yerleşim planı ve yapı tasarımlarının ise yer
ortamının jeoloji ve mühendislik jeolojisi özellikleri ile jeoteknik
parametrelere göre yapılması kaçınılmazdır.
Yalova kentinin planlanmasında, imar planına esas jeolojik ve
jeoteknik veya mikro bölgeleme çalışmalarının yeterlilikleri, yapıların
tasarımında bu çalışmalardaki bulgu ve önerilerin uygulanmasında
karşılaşılan teknik ve idari sorunlar bu çalışma kapsamında ele
alınmıştır.
Yalova is one of the cities whose population is growing uncontrollably
due to its location in the Marmara region. In addition to health and
nature tourism, the rapidly growing industrial facilities have increased
the demand for accommodation, transportation, infrastructure, etc.
The residential area of Yalova city is on the coastline in the eastern
part of the Marmara Sea, just at the western end of the Gulf of Izmit.
The settlement is on a morphology consisting of the coastal plain along
the coastline and the slightly rugged slopes and hill plains just to the
south. The alluvium in the coastal plain has low bearing capacity and
high liquefaction and settlement potential. The low slopes in the south
of the coastal plain are potential and active landslide areas. The city
settlement is under the impact of the active North Anatolian Fault Zone
(NAFZ) in its immediate north. The existing building stock was
seriously damaged in the 1999 Marmara Earthquake and more than
30 percent of it has completed its economic life.
Geology, engineering geology and geotechnical parameters are the
most important determining factors in the urban planning of existing
settlements under the influence of geological hazards and new
settlements that will meet the increasing population demand. It is
inevitable that urban planning should be prepared according to these
factors, and settlement plans and building designs should be made by
taking geology, engineering geology and geotechnical parameters into
consideration.
In the planning of the Yalova city, the competence of geological and
geotechnical or microzonation studies based on the zoning plan, and
the technical and administrative problems encountered in the
implementation of the findings and recommendations of these studies
in the design of buildings are discussed within the scope of this study.