Acil uzaktan eğitim döneminde öğretmenler var olan dijital yeterliklerini kullanarak sürece adapte olmaya çalışmış ve kendi hayat boyu öğrenme yeterlikleri ile ilişkili olarak kendilerini geliştirmişlerdir. Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime dair algılarının, dijital öğretmen yeterlikleri ve hayat boyu öğrenme yeterlik algıları ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Acil uzaktan eğitim sürecini deneyimlemiş 318 gönüllü sınıf öğretmeninin katıldığı araştırma nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma deseninde yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin acil uzaktan eğitim algıları “orta”, dijital öğretmen yeterlik algıları “yüksek”, yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları “yüksek” düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin acil uzaktan eğitim algıları ile dijital öğretmen yeterlik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve düşük düzeyde negatif yönlü bir ilişki bulunurken; acil uzaktan eğitim algıları ile yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Dijital öğretmen ve yaşam boyu öğrenme yeterlik algılarının acil uzaktan eğitim algılarını %7 düzeyinde yordadığı sonucuna varılmıştır.
During the emergency distance education period, teachers attempted to adapt to the process by using their existing digital competencies and developing their lifelong learning competencies. This study examined the relationship between classroom teachers’ perceptions of emergency distance education and their perceptions of digital teaching and lifelong learning competencies. The study, in which 318 volunteer classroom teachers who experienced the emergency distance education process participated, was conducted in a correlational research design using quantitative research methods. Because of the study, teachers’ perceptions of emergency distance education were found to be "medium", their perceptions of digital teacher competencies were found to be "high", and their perceptions of lifelong learning competencies were found to be "high". While there was a statistically significant and low-level negative relationship between teachers’ perceptions of emergency distance education and their perceptions of digital teacher competencies, there was no statistically significant relationship between their perceptions of emergency distance education and their perceptions of lifelong learning competencies. It was concluded that digital teacher and lifelong learning competency perceptions predicted emergency distance education perceptions at a 7% level.