Okul yöneticilerinin öğretmenlere yönelik cinsiyetçi davranışlarının incelenmesi


KARACA KARADENİZ B., POLAT S.

Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.1-13, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZ Bu araştırma, okul yöneticilerinin öğretmenlere yönelik cinsiyetçilik davranışlarını incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik desende gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar Kocaeli ili İzmit ilçesindeki devlet okullarında görev yapan öğretmenler arasından amaçlı örneklem tekniklerinden maksimim çeşitlilik tekniği ile seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda gerek korumacı cinsiyetçilik gerekse düşmanca cinsiyetçilik konularının bir kısmının kurumdan bir kısmının ise kişisel konulardan oluştuğu görülmüştür. Öğretmenlere göre okul yöneticileri, aile kavramını önemseme, hemcinslerine yakınlık kurma ve öğretmenlere üstünlük gösterme gibi nedenlerle cinsiyetçilik davranışlarında bulunmaktadır. Öğretmenler okul yöneticilerinin gösterdiği cinsiyetçilik davranışlarına ya sessiz kalmakta ya da sözlü olarak yaptıklarının cinsiyetçilik olduğunu dile getirerek olumsuz dönütler vermektedir. Bu bulgular konunun daha genellenebilir araştırmalar yapılması gerektiğinin önemini ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Cinsiyetçilik, düşmanca cinsiyetçilik, korumacı cinsiyetçilik, okul yöneticileri