ALAIN BELLINO’ NUN ESERLERİNDEKİ ‘‘VANITAS’’ KAVRAMI / The Concept Of “Vanitas” In the Works of Alain Bellino


Kocaer D., Şener N.

Disiplinler arası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi JIA JOURNAL (IJIIA), Uluslararası Hakemli Dergi, cilt.8, sa.16, ss.188-201, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz

Hollanda Altın Çağı Dönemi’nde, ekonomik ve sosyo-kültürel anlamdaki değişimler ile birlikte orta
sınıf zenginlik kazanmıştır. Burjuva toplumunun, zenginliğini ve soyluluğunu gösterme amacıyla
sanat eserlerine sahip olma isteği de artmıştır. 17. yüzyılda natürmort resimlerinin geliştirilmesi ile
kompozisyonlarda değişiklikler meydana gelmiştir. Zenginlik ve gösterişliliğin yanı sıra
dünyeviliğin sorgulanmasıyla birlikte kompozisyonlara ölümlülüğü yansıtan nesneler eklenmiştir.
Örneğin natürmort resimleri içerisinde kuru kafalar, solmuş çiçekler, mumlar, kum saatleri,
yiyecekler ve içecekler yer almaktadır. Bu nesnelerin yer aldığı eserler; insanlara, dünyanın gelip
geçiciliğini ve ölümlü olduğunu hatırlatan bir tür olarak Vanitas tarzındaki resimlerdir. Hollanda
Altın Çağı Dönemi’nde oldukça yaygın olan Vanitas resimleri, nesneler yoluyla sembolik tarzda bir
anlatım oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Hollanda’nın Altın Çağı’ndaki Vanitas tarzındaki
resimlerde yer verilen ve ölümü simgeleyen nesneleri, dönemin toplumsal yapısı ile ele alarak
açıklamak ve çağdaş sanatçı Alain Bellino’ nun heykelleri üzerinden ölümü simgeleyen nesnelerin,
günümüz eserlerine yansımasını incelemektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak oluşturulan bu
çalışma için; kitap, dergi ve makalelerden literatür taraması yapılmıştır. Hollanda Altın Çağı resim
sanatında görülmeye başlanan Vanitas imgelerinin, günümüz sanatçısı Alain Bellino’ nun eserlerine
yansıması nasıl olmuştur? Sorusu problem olarak ele alınmıştır. Bu problem doğrultusunda;
araştırma, Alain Bellino’ nun üç eseri ile sınırlandırılmıştır.

Anahtar Kelimeler

Vanitas Hollanda Sanatı Natürmort Resmi Alain Bellino