International Marmara Science and Social Sciences Congress, Kocaeli, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, ss.295-301, (Tam Metin Bildiri)
Türkiye’de ulaştırmanın en önemli bölümünü karayolları oluşturmaktadır. Uzunluk olarak Türkiye’nin; karayolu ağının %66’sini sathi kaplamalı yollar, %29’unu asfalt yollar, %5’li stabilize, toprak, parke gibi diğer yollar oluşturmaktadır. Bu yol tiplerinden sathi, asfalt, stabilize ve toprak yollar esnek üst yapılı inşa edilmekte olup uzun yıllardan beri karayolu inşaatlarında uygulanan bir kaplama türüdür. Bu yol tiplerinden farklı olarak son yıllardan beton yollar uygulama alanı bulmuş olup, bu tip yollardaki üst yapı ise rijit olarak adlandırılmaktadır. Bahsedilen farklı yol tiplerinin yapım aşamaları ve bakım süreçleri değişmekte olup buna bağlı olarak yapım maliyetleri de farlılıklar göstermektir. Bu çalışmada öncelikle sathi, asfalt ve beton yolların yapım aşamaları açıklanarak ve bunların maliyetleri kıyaslanmıştır. Devamında bu yolların ekonomik ömürleri, bu yollarda kullanımla birlikte zamanla oluşabilecek hasar türleri ve hasar türlerinin bakım/onarım maliyetleri karşılaştırılarak elde edilen sonuçlara göre hangi yolun tercih edilmesi gerektiği ile ilgili çıkarımlar yapılmıştır.
Türkiye’de ulaştırmanın en önemli bölümünü karayolları oluşturmaktadır. Uzunluk olarak Türkiye’nin; karayolu ağının %66’sini sathi kaplamalı yollar, %29’unu asfalt yollar, %5’li stabilize, toprak, parke gibi diğer yollar oluşturmaktadır. Bu yol tiplerinden sathi, asfalt, stabilize ve toprak yollar esnek üst yapılı inşa edilmekte olup uzun yıllardan beri karayolu inşaatlarında uygulanan bir kaplama türüdür. Bu yol tiplerinden farklı olarak son yıllardan beton yollar uygulama alanı bulmuş olup, bu tip yollardaki üst yapı ise rijit olarak adlandırılmaktadır. Bahsedilen farklı yol tiplerininin yapım aşamaları ve bakım süreçleri değişmekte olup buna bağlı olarak yapım maliyetleri de farlılıklar göstermektir. Bu çalışmada öncelikle sathi, asfalt ve beton yolların yapım aşamaları açıklanarak ve bunların maliyetleri kıyaslanmıştır. Devamında bu yolların ekonomik ömürleri, bu yollarda kullanımla birlikte zamanla oluşabilecek hasar türleri ve hasar türlerinin bakım/onarım maliyetleri karşılaştırılarak elde edilen sonuçlara göre hangi yolun tercih edilmesi gerektiği ile ilgili çıkarımlar yapılmıştır.