ANALYSIS METHODS AND IMAGE MANAGEMENT IN DESTINATION MARKETING: THE CASE OF DUBAI


Kopuz S., Sayımer İ.

9 TH INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCHES CONFERENCE, Adana, Türkiye, 9 - 11 Ekim 2022, cilt.2, ss.1324-1338

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1324-1338
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde turizm endüstrisi küreselleşme ve yaşanan teknolojik gelişmelerin etkisiyle dünya ekonomisinde önemli bir pay elde etmiştir. Bu çerçevede sadece ülkeler değil, bölgeler, şehirler ve daha küçük ölçekli yaşam alanları da turizm destinasyonları olarak tanıtım faaliyetlerini arttırmış ve çeşitlendirmişlerdir. Destinasyon pazarlaması olarak tanımlanan faaliyetlerin giderek tüm dünyada yaygın ve sürdürülebilir biçimde kullanılmaya başlandığı görülmektedir. Bu faaliyetler turistlerin istek ve ihtiyaçları kadar bir destinasyonun vizyonunu, amaç ve hedeflerini tatmin etmeye yönelik programları kapsamaktadır. Akademik literatür, son yirmi-otuz yıl içinde turizm ve seyahat endüstrilerinin önemli ölçüde gelişip değiştiğini söylemektedir. Özellikle iş ortamları ve pazarları, küreselleşme, değişken piyasalar, yoğun rekabet, farklı türlerde krizlerin ortaya çıkması ve bilgi iletişim teknolojilerine bağlı olarak bilgi ve enformasyonun yayılım hızı gibi bir dizi faktörün bu değişimi tetiklediklerini düşündürmektedir. 2020'li yıllarla başlayan küresel Covid-19 pandemisi ile birlikte sosyal medya kullanımının artması da destinasyon turizmine farklı bir boyut katarak yeni uygulamaları gündeme getirmiştir. Bir destinasyonun turistik açısından çekici kılınması, seyahat etme isteği uyandırması, turizm endüstrisinin tüm paydaşları için faydalı ve beklenen çıktıların elde edilebilmesi için pazarlama faaliyetleri ile desteklenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda turizm destinasyonu için pazarlama ilke ve yöntemlerinin etkin biçimde uygulanması her türlü olumsuz etkiyi en aza indirerek turizmden kaynaklanan faydaları en üst düzeye çıkarmaya yardımcı olacak, paydaşların algıları ve çıkarları bakımından verimli ve akıllı bir süreç yönetimi olacaktır. Geleneksel pazarlama karmasını içeren stratejilerin yanı sıra bir destinasyonun turistik potansiyelini geliştirmeye yönelik farklı bileşenler bulunmaktadır. Destinasyon pazarlamasının etkililiğini ölçmek bu alanlardan bir tanesidir. Nitekim destinasyon pazarlamasında kullanılan analizler, şehir ya da bölgenin turistik anlamda kendini geliştirmesi ve rekabetçi avantaj kazanması açısından önemli bir noktaya gelmiştir. Bu araştırmada destinasyon pazarlaması sürecinde kullanılabilecek analizlere yer verilmiştir. Araştırma çerçevesinde söz konusu analiz yöntemleri ortaya konmuş, destinasyon pazarlamasının önemli bileşenlerden biri olarak gösterilen destinasyon imajı ve analiz yöntemlerinden biri olan SWOT analizi Dubai şehri özelinde incelenmiştir. Araştırmanın amacı, destinasyon pazarlamasında kullanılan analiz yöntemleri ekseninde destinasyon imajını bir örnek üzerinden değerlendirmektir. Bu çerçevede araştırma örneklemini turistik açıdan dünyanın en gözde destinasyonları arasında gösterilen Dubai şehri oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular, destinasyon imajının doğru kullanımının destinasyonlar üzerinde olumlu etkiler yarattığını ortaya koymaktadır.