9 TH INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCHES CONFERENCE, Adana, Türkiye, 9 - 11 Ekim 2022, cilt.2, ss.1324-1338
Günümüzde turizm endüstrisi küreselleşme ve yaşanan teknolojik gelişmelerin etkisiyle
dünya ekonomisinde önemli bir pay elde etmiştir. Bu çerçevede sadece ülkeler değil, bölgeler,
şehirler ve daha küçük ölçekli yaşam alanları da turizm destinasyonları olarak tanıtım
faaliyetlerini arttırmış ve çeşitlendirmişlerdir. Destinasyon pazarlaması olarak tanımlanan
faaliyetlerin giderek tüm dünyada yaygın ve sürdürülebilir biçimde kullanılmaya başlandığı
görülmektedir. Bu faaliyetler turistlerin istek ve ihtiyaçları kadar bir destinasyonun
vizyonunu, amaç ve hedeflerini tatmin etmeye yönelik programları kapsamaktadır. Akademik
literatür, son yirmi-otuz yıl içinde turizm ve seyahat endüstrilerinin önemli ölçüde gelişip
değiştiğini söylemektedir. Özellikle iş ortamları ve pazarları, küreselleşme, değişken
piyasalar, yoğun rekabet, farklı türlerde krizlerin ortaya çıkması ve bilgi iletişim
teknolojilerine bağlı olarak bilgi ve enformasyonun yayılım hızı gibi bir dizi faktörün bu
değişimi tetiklediklerini düşündürmektedir. 2020'li yıllarla başlayan küresel Covid-19
pandemisi ile birlikte sosyal medya kullanımının artması da destinasyon turizmine farklı bir
boyut katarak yeni uygulamaları gündeme getirmiştir. Bir destinasyonun turistik açısından
çekici kılınması, seyahat etme isteği uyandırması, turizm endüstrisinin tüm paydaşları için
faydalı ve beklenen çıktıların elde edilebilmesi için pazarlama faaliyetleri ile desteklenmesi
gerekmektedir. Bu bağlamda turizm destinasyonu için pazarlama ilke ve yöntemlerinin etkin
biçimde uygulanması her türlü olumsuz etkiyi en aza indirerek turizmden kaynaklanan
faydaları en üst düzeye çıkarmaya yardımcı olacak, paydaşların algıları ve çıkarları
bakımından verimli ve akıllı bir süreç yönetimi olacaktır. Geleneksel pazarlama karmasını
içeren stratejilerin yanı sıra bir destinasyonun turistik potansiyelini geliştirmeye yönelik farklı
bileşenler bulunmaktadır. Destinasyon pazarlamasının etkililiğini ölçmek bu alanlardan bir
tanesidir. Nitekim destinasyon pazarlamasında kullanılan analizler, şehir ya da
bölgenin turistik anlamda kendini geliştirmesi ve rekabetçi avantaj kazanması açısından
önemli bir noktaya gelmiştir. Bu araştırmada destinasyon pazarlaması sürecinde
kullanılabilecek analizlere yer verilmiştir. Araştırma çerçevesinde söz konusu analiz yöntemleri ortaya konmuş, destinasyon pazarlamasının önemli bileşenlerden biri olarak
gösterilen destinasyon imajı ve analiz yöntemlerinden biri olan SWOT analizi Dubai şehri
özelinde incelenmiştir. Araştırmanın amacı, destinasyon pazarlamasında kullanılan analiz
yöntemleri ekseninde destinasyon imajını bir örnek üzerinden değerlendirmektir. Bu
çerçevede araştırma örneklemini turistik açıdan dünyanın en gözde destinasyonları arasında
gösterilen Dubai şehri oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular, destinasyon
imajının doğru kullanımının destinasyonlar üzerinde olumlu etkiler yarattığını ortaya
koymaktadır.