Elektrikli Araç Bataryalarının İkinci Yaşam Uygulamaları: Performans Testleri ve BMS Entegrasyonu


Kılınç Yıldırım E., Türkcan A., Özdemir E., Kayak H., Özdoğan L.

4th International Symposium on Automotive Science and Technology, Kocaeli, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2025, ss.668-678, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.668-678
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde elektrikli araç (EA) teknolojilerinin hızla yaygınlaşması, beraberinde batarya yönetimi ve sürdürülebilirlik konularını da ön plana çıkarmaktadır. Elektrikli araçlarda kullanılan lityum-iyon bataryalar (LİB), araç içerisindeki kullanım ömürlerini tamamladıktan sonra depolama kapasitesinin yaklaşık %80-90’ini koruyabilmekte ve bu bataryalar çeşitli ikinci yaşam (second-life) uygulamalarında değerlendirilebilmektedir. Bu çalışma, kullanım ömrünü tamamlamış EA bataryalarının ikinci yaşam senaryolarındaki değerlendirme süreçlerini, performans testlerini ve batarya yönetim sistemleri (Battery Management System - BMS) entegrasyonlarını ele almayı amaçlamaktadır. Çalışmanın temel amacı, ikinci yaşam uygulamalarında kullanılacak bataryaların performans yeterliliğini ortaya koymak ve bu süreçte uygulanması gereken test prosedürleri ile BMS entegrasyon yöntemlerini belirlemektir. Bu kapsamda, ikinci yaşam öncesinde bataryalara uygulanan kapasite testi, iç direnç ölçümü, şarj-deşarj döngüsü testi gibi performans ölçümleri detaylandırılacak; elde edilen veriler ışığında bataryaların yeniden kullanılabilirlik durumu değerlendirilecektir. Ayrıca, ikinci yaşam uygulamalarında batarya güvenliği ve performans takibinin sağlanabilmesi adına BMS sistemlerinin entegrasyonu için gereken altyapı ve yazılım çözümleri de çalışmanın kapsamı içerisinde yer almaktadır. Hem enerji depolama sistemleri (ESS), yenilenebilir enerji entegrasyonu gibi alanlarda kullanılacak ikinci yaşam bataryalarının teknik değerlendirmesini hem de döngüsel ekonomi ve sürdürülebilir enerji yönetimi açısından çevresel ve ekonomik katkılarını incelemeyi hedeflemektedir. Böylelikle, elektrikli araç bataryalarının ikinci yaşam döngüsüne kazandırılması ile atık miktarının azaltılması, hammadde ihtiyacının düşürülmesi ve enerji sektöründe maliyet avantajı sağlanması gibi sürdürülebilir faydaların ortaya konması amaçlanmaktadır

With the rapid proliferation of electric vehicle (EV) technologies in recent years, issues related to battery management and sustainability have gained significant importance. Lithium-ion batteries used in electric vehicles can retain approximately 80-90% of their storage capacity after completing their service life in vehicles, and these batteries can be repurposed in various second-life applications. This study aims to investigate the evaluation processes, performance testing procedures, and battery management system (BMS) integration strategies for end-of-life EV batteries within second-life scenarios. The primary objective of this study is to determine the performance adequacy of batteries intended for second-life applications and to establish the necessary test protocols and BMS integration methods required throughout this process. In this context, performance assessments such as capacity tests, internal resistance measurements, and charge-discharge cycle tests, which are conducted prior to second-life deployment, will be detailed, and the reusability status of the batteries will be evaluated based on the obtained data. Additionally, the study will encompass the infrastructure and software solutions necessary for BMS integration to ensure battery safety and performance monitoring within second-life applications. This research aims not only to technically assess second-life batteries for applications such as energy storage systems (ESS) and renewable energy integration but also to examine their environmental and economic contributions in the context of circular economy and sustainable energy management. Accordingly, it is intended to demonstrate the sustainable benefits of reintegrating EV batteries into second-life applications by reducing waste volume, minimizing raw material demand, and providing cost advantages within the energy sector.