MİRAS DİL VE YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ SEMPOZYUMU, Brussels, Belçika, 26 - 27 Eylül 2023, cilt.1, ss.67-68
Türkiye’nin jeopolitik konumundan dolayı yabancıların Türkçe öğrenmeye yönelik talebi son yıllarda ciddi bir artış göstermektedir. Bu sebeple Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçeyi en etkili şekilde öğretebilmek için birçok yöntem ve teknik kullanılmaktadır. Dil öğretimi, iletişim odaklı yaklaşıma göre sadece kelimeleri ve gramer yapısını öğrenmek değildir. Kelimelerin, atasözleri ve deyimlerin hangi bağlamda nasıl kullanıldığını bilmek de gerekir. Filmler ise bu noktada yardımcı olacak en önemli materyallerden biridir. Bu çalışmada bağlam içinde deyim öğretimini gerçekleştirebilmek amacıyla içinde günlük hayatta sıklıkla kullanılan deyimlerin kullanıldığı “Neşeli Günler” filmi seçilmiştir. Çalışmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretiminde film kullanılarak bir bağlam içerisinde deyimlerin öğretilmesinin etkililiğini ortaya koymaktır. Çalışma kapsamında Türkçede kullanılan ve öğrencilerin günlük hayatta karşılaşacakları deyimlerin nasıl ve hangi durumlarda örnek oluşturacağı incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Batı Karadeniz’deki bir TÖMER’de B2 seviyesindeki Deney grubunda 13 öğrenci, kontrol grubunda ise 14 öğrenci oluşturmaktadır. B2 kurundaki öğrenciler için “Neşeli Günler” filminde geçen toplam 39 deyim içerisinden rastlantısal olarak seçilen 13 deyim ile çoktan seçmeli Google formu oluşturulmuştur. Uygulama çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. “Neşeli Günler” filmi 4 bölüm halinde izletilmiştir. Araştırma nicel desenli bir çalışmadır. Araştırmada, nicel desenlerden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini analiz etmek için non-parametrik testlerden, grup içi karşılaştırmalarda Wilcoxon işaretli sıralar testi ile gruplar arası karşılaştırmalarda Mann Whitney U-testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuç, gerçekleştirilen film izleme etkinliğinin deyimlerin öğretilmesinde etkili olduğu, başka bir ifadeyle ön test ile son test puanları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte Neşeli Günler filmin deyim öğretinde etkisi olduğu saptanmıştır.
Due to Turkey's geopolitical position, the demand of foreigners to learn Turkish has increased significantly in recent years. For this reason, many methods and techniques are used in teaching Turkish as a foreign language in order to teach Turkish in the most effective way. Language teaching is not just learning words and grammatical structure according to the communication-oriented approach. It is also necessary to know how words, proverbs and idioms are used in which context. Films are one of the most important materials that will help at this point. In this study, in order to be able to teach idioms in context, the movie "Neşeli Günler", in which idioms that are frequently used in daily life, are used. The aim of the study is to reveal the effectiveness of teaching idioms in a context by using film in teaching Turkish to foreigners. Within the scope of the study, it has been examined how and in which situations the idioms used in Turkish and that students will encounter in daily life will set an example. The study group of the research consists of 13 students in the B2 level Experiment group and 14 students in the control group in a TÖMER in the Western Black Sea Region. For the students at B2 level, a multiple choice Google form was created with 13 idioms randomly selected from a total of 39 idioms in the movie "Neşeli Günler". The application was carried out online. The movie "Neşeli Günler" was watched in 4 parts. The research is a quantitative study. In the research, quasi-experimental design with pre-test post-test control group, which is one of the quantitative designs, was used. To analyze the data of the study, non-parametric tests, Wilcoxon signed-rank test for intragroup comparisons and Mann Whitney U-test for intergroup comparisons were used. The result obtained from the research was that the movie watching activity was effective in teaching idioms, in other words, there was a significant difference between the pre-test and post-test scores. However, it has been determined that the movie Neşeli Günler has an effect on idiom teaching.