İlkokulda temel fen bilimleri, Dr. Ögr. Üy. Murat OKUR, Editör, Vizetek, Ankara, ss.141-191, 2021
Ülkemizdeki eğitim
sisteminde öğrencilerin bilgiyi anlamaları ve yeniden yapılandırmalarını
sağlayan üst düzey zihinsel becerilerin kazandırıldığı derslerden biri olan fen
bilimleri; çevremizde gerçekleşen doğal olayları planlı bir şekilde araştırma,
henüz belirlenmemiş olayları tahmin etme çabası olarak tanımlanabilir1.
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 01.02.2013 tarih
ve 7 sayılı kararı ile İlköğretim Kurumlarındaki araştırma-sorgulamaya dayalı
öğrenme yaklaşımını temel alan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, 2014-2015
öğretim yılından itibaren 3. sınıflardan başlayarak okutulmakta ve kademeli
olarak uygulanmaktadır2. Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’ nda
öğrenme alanları bilgi, beceri, duyuş ve fen-teknoloji-toplum-çevre olmak üzere
dört gruba ayrılarak öğrencilerin fen okuryazarlığını geliştirmek amaçlanmaktadır.
Ayrıca Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’ nın amaçlarından biri de
öğrencilere fizik, kimya, biyoloji, astronomi, yer ve çevre bilimleri ile fen
ve mühendislik uygulamaları hakkında temel bilgiler kazandırmaktır.
Günümüzde bilimsel ve
yaratıcı düşünme, bilgiyi ön bilgileri ile karşılaştırıp analiz ve sentez gibi
becerileri kullanma, problem çözme yeteneği gibi üst düzey becerilerin
öğrencilere kazandırılması için öncelikli olarak öğretmenlerin bu yeterliliklere
sahip olma gereksinimini ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda ülkemizde öğretmen yetiştirme
rolü üstlenen eğitim fakültelerinin lisans dersleri; alan eğitim dersleri,
meslek bilgisi dersleri ve genel kültür dersleri olmak üzere üç ana başlık
altında toplanarak Yükseköğretim Kurulu tarafından 2018-2019 eğitim-öğretim
yılından itibaren değiştirmiştir. 2018-2019 eğitim öğretim yılında güncellenen
sınıf öğretmenliği lisans programında yer alan, sınıf öğretmeni adaylarının fen
okuryazarlığı becerilerinin gelişiminde büyük öneme sahip olan İlkokulda Temel Fen Bilimleri dersi 2. Yarıyılda 3
kredilik zorunlu ders olarak okutulmaktadır.
Kitabın bu bölümünde eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği
öğrencileri için ilkokul fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan konu
alanı olan “Fiziksel Olaylar” ile ilgili genel bilgiler, günlük hayattaki
karşılıkları ve kullanım alanlarına ilişkin bilgiler verilmektedir.