KARİYER PLANLAMA DERSİNİN KARİYER KARAR VERME VE UYUM YETENEKLERİNE ETKİSİ


Öztan Ulusoy Y., Akfırat O. N.

24.Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Ankara, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kariyer kararı bireylerin yaşamları için çok önemlidir. Bireylerin kariyer kararlarında birçok değişken rol oynamaktadır. Ülkemizde kariyer kararını etkileyen dışsal etkenlerin içinde kimi sosyo ekonomik faktörler içsel etkenlerin arasında ise kişisel özellikler, karar verme yetkinliği gibi süreçlerin etkili olduğu bilinmektedir.. Üniversite eğitimi alan gençlere eğitim ve yeteneklerine uygun alanlarda istihdam edilme süreçlerine katkı sağlamak ve iş yaşamı hakkında farkındalıklarını arttırma amaçlı “Kariyer Planlama” dersi Türkiye’deki tüm üniversitelerin birinci sınıf öğrencilerine zorunlu ders olarak konulmuştur. Kariyer Planlama Dersinin temel amacı, öğrencilerin farklı sektörler hakkında bilgi sahibi olmalarını, kendilerinin ve becerilerinin yanında gelişimleri için kullanabilecekleri araçları tanımalarını sağlayarak, onları en verimli ve mutlu olacakları alanlara yönlendirmektir. Geleceğe yönelik mesleki görevlerine hazırlanıp öngörülemeyen değişikliklerin üstesinden gelmeye hazır olma kariyer uyumu olarak ifade edilmektedir. Yarı deneysel modelde gerçekleştirilen bu çalışmada bireylerin kariyer uyumlarının ve kariyer karar yetkinliklerinin bir dönem süresince alınan Kariyer planlama dersi sonucunda bir farklılaşma olup olmadığının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. PDR lisans programı birinci sınıf öğrencileriyle 2021-2022 öğretim yılı bahar döneminde Kariyer Planlama dersi yürütülmüştür. Öğretim yılının başında öğrencilerin Kariyer Uyum yetenekleri ve Kariyer karar verme yetkinliklerinin belirlenmesi için ön uygulama, dönemin sonunda da aynı ölçme araçları kullanılarak son uygulama gerçekleştirilmiştir. Kariyer Planlama dersi, öğrencilerin etkin katılımlarını teşvik etmek için aktif öğrenme yöntemleri kullanılarak işlenmiştir. Derste örnek olay, küçük grup tartışmaları teknikleri uygulanmıştır. Araştırma verileri 40 kadın 14 erkek toplam 54 katılımcıdan elde edilmiştir. Bu öğrenciler 14 hafta süresince yapılan çalışmalara aktif katılan öğrencilerdir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin ön ve son uygulama puanları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın doğrultusunda tartışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Kariyer uyumu, kariyer karar yetkinliği, kariyer planlama

THE EFFECT OF CAREER PLANNING COURSE ON CAREER DECISION MAKING AND ADAPTABILITY
Career decisions are very important for individuals' lives. Many variables play a role in individuals' career decisions. In our country, it is known that some socio-economic factors among the external factors affecting the career decision and processes such as personal characteristics and decision-making competence among the internal factors are effective. "Career Planning" course has been introduced as a compulsory course for first year students of all universities in Turkey in order to contribute to the employment process of young people receiving university education in areas appropriate to their education and skills and to increase their awareness about business life. The main purpose of the Career Planning Course is to provide students with information about different sectors, to recognize themselves and their skills, as well as the tools they can use for their development, and to direct them to the areas where they will be most productive and happy. Career adaptation is defined as being prepared for future professional tasks and being ready to overcome unforeseen changes. This quasi-experimental study was conducted to examine whether there is a difference in career adaptability and career decision competencies of individuals as a result of the career planning course taken for a semester. Career Planning course was conducted with first-year students of the counseling and guidance counseling undergraduate program in the spring semester of the 2021-2022 academic year. At the beginning of the academic year, a pre-application was conducted to determine students' Career Adaptability and Career decision-making competencies, and a post-application was conducted at the end of the semester using the same measurement tools. The Career Planning course was taught using active learning methods to encourage students' active participation. Case studies and small group discussions were used in the course. Research data were obtained from 54 participants, 40 female and 14 male. These students actively participated in the studies conducted for 14 weeks. As a result of the analysis, significant differences were found between the pre- and post-application scores of the students. The findings were discussed in line with the literature.
Keywords: Career adaptability, career decision competence, career planning