Sivil Havacılıkta Halkla İlişkiler Uygulamaları Örnek İncelemeleri


Creative Commons License

Akın A., Koçer S.

2. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 1 - 04 Kasım 2017, ss.182-209

  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.182-209

Özet

Günümüz havacılık koşulları göz önüne alındığında askeri unsurlar içermeyen havacılık sivil havacılığın kapsamıdır. Bu çalışma sivil havacılıkta havayollarının halkla ilişkiler departmanlarının etkin kullandığı halkla ilişkiler uygulamalarını ortaya koymayı Çalışmanın evrenini Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün resmi sitesinde yer alan 13 havayolu işletme listesi oluşturmaktadır. Örneklemini ise listede yer alan ilk 3 havayolu firması oluşturmaktadır. Bu havayolu firmaları; Türk Hava Yolları Bu kurumların yöneticileriyle görüşülmüş, web sayfaları ve basından haberler incelenmiştir. Sonuç olarak bu dört hava yolunun halkla ilişkiler departmanlarında kullandığı ortam ve araçlar, uyguladıkları ilişkiler uygulamaları ele alınmıştır.

Araştırmanın sonucunda, Türkiye’deki sivil havacılık kuruluşu olan bu dört hava yolundan, Türk Hava Yolları bir kamu kurumu olarak halkla ilişkiler departmanı çok iyi yapılanmıştır. Hem yurt içi hem de yurt dışında bölgesel kanalları aracılığıyla halkla ilişkiler faaliyetlerini etkin yönetebilmektedir. Halkla ilişkilerin ortam ve araçlarından da tümünden faydalanmakta ve şeffaf bir yapıyla çalışmalarını etkinliklerini ve diğer tüm halkla ilişkiler uygulamalarını Özel kuruluş olan Pegasus ve Atlasglobal kuruluş amacı bakımından farklı yapıya sahip olmalarına rağmen uyguladıkları halkla ilişkiler faaliyet alanları açısından benzerlik göstermektedir. THY ile kıyaslandıklarında halkla ilişkiler açısından daha yetersiz bir yapılanma ve kullandığı ortam araçlarda çeşitlilik açısından kendinin güncelleyememektedir. Halkla ilişkiler uygulama faaliyetlerinde ise daha bölgesel çalışmalar yapılmakta globalleşme yönünde henüz yetersiz kalınmakta mümkündür.