Havacılıkta Simülasyon Destekli Öğrenmenin Pilotlar Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi


Böke B., Kaya M.

22. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara, Türkiye, 8 - 09 Mart 2025, sa.24, ss.44-54, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.44-54
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, simülasyon tabanlı eğitimlerin pilotların öğrenme süreçleri üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırmaya katılan 94 pilotun verileri analiz edilerek, simülasyon destekli eğitimlerin öğrenmeye yönelik motivasyon, problem çözme becerileri, özgüven ve ekip çalışması üzerindeki katkıları değerlendirilmiştir. Bulgular, katılımcıların %81-%87 oranında hipotezlere katıldığını göstermiştir. Araştırmada, yaş ve deneyim farklılıklarının eğitim beklentileri ve bilgi algısı üzerinde belirleyici olduğu bulunmuştur. Daha tecrübeli pilotların eğitim hedeflerine yönelik daha eleştirel bir bakış açısına sahip olduğu, genç ve az deneyimli pilotların ise eğitimi genel bilgi edinme aracı olarak değerlendirdiği tespit edilmiştir. Ayrıca, sadece helikopter intibaklı olan pilotlar ile hem helikopter hem de uçak intibaklı olan pilotlar arasında öğrenme yöntemleri açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Statü farklılıkları da eğitim süreçlerine yönelik algıları etkilemiştir. Daha deneyimli I. pilotlar eğitim süreçlerine daha yüksek özgüvenle yaklaşırken, II. pilotlar rehberlik ihtiyacı duymaktadır. Simülasyonların, öğrenci memnuniyeti, öğrenmede öz güven, simülasyon tasarımı ve eğitim uygulamaları arasında güçlü ilişkiler ortaya koyduğu belirlenmiştir. Özellikle öğrenci pilotlarda, zamanında verilen geri bildirimlerin öğrenme süreçlerine aktif katılımı teşvik ettiği görülmüştür. Çalışmanın sonucunda, simülatörlerin teknolojik olarak modernize edilmesi, eğitim programlarının pilotların ihtiyaçlarına uygun hale getirilmesi ve geri bildirim süreçlerinin iyileştirilmesi önerilmektedir. Bu bağlamda, simülasyon destekli eğitimlerin daha gerçekçi senaryolarla sunulması, ekip çalışması ve bireysel becerileri geliştiren uygulamalar içermesi gerekmektedir