International Marmara Social Sciences Congress (Imascon 2022 Spring, Kocaeli, Turkey, 13 - 14 May 2022, pp.169-175
Due to the pandemic and the covit epidemic, humanity, which is closed at home, has created a digital
world for themselves. The introduction of digitalization into our lives and the beginning of digital
transformation have begun to transform every level of education and training processes with new
applications in all fields. Many new training and innovative training opportunities and solutions have
been found that can be applied to almost every field in the education sector. Digitization has brought the
concepts of digital working life and digital education to the fore and made it possible to develop many
new business and education models. Many education services are provided with digital media and tools,
and new and flexible education forms are emerging gradually. It is clear that digital learning methods
create a much more effective and functional application opportunity in the education process. With
digital transformation, education possibilities can be diversified and education programs can be adjusted
according to personal needs and lifestyles. Digital education offers very advanced education
opportunities in increasing the quality and effectiveness of education. While accelerating the digital
transformation in education on the one hand, it creates educational opportunities for everyone freely in
the fields they wish, in any way they wish. By focusing on easy accessibility, the training opportunities prepared and the training methods in the experienced digital systems have also changed. On the other
hand, rapid changes and transformations in the digital world have created new educational opportunities
while showing the need for aging individuals to reach lifelong education. Since education is easily
accessible in digital environments, providing access to education is independent of space and time, and
information is accessed in seconds. The active use of digital learning opportunities in education has
accelerated all kinds of learning processes. In this study, we aim to show how digital education
opportunities and transformation opportunities created by digitalization contribute to education by
facilitating accessibility. In our study, as a research method, the regulations and policies related to our
research topic were scanned, the quantitative research method was applied, and the content analysis
technique was examined.
Pandemi ve Covit salgını yüzünden evlerde kapalı yaşayan insanlık, kendilerine zorunlu olarak dijital
bir dünya yaratmıştır. Dijitalleşmenin hayatımıza girmesi ve dijital dönüşümün başlaması, tüm alanlarda
yeni uygulamalarla eğitim ve eğitim süreçlerinin de her kademesini dönüştürmeye başlamıştır. Eğitim
sektöründe neredeyse her alana uygulanabilecek, pek çok yeni eğitim ve yenilikçi eğitim olanakları ve
çözümler bulunmuştur. Dijitalleşme, dijital çalışma yaşamı ve dijital eğitim kavramlarını ön plana
çıkarmış, birçok yeni iş ve eğitim modelinin geliştirilmesini mümkün kılmıştır. Pek çok eğitim hizmeti,
dijital ortam ve araçlarla sağlanmakta, giderek yeni ve esnek eğitim biçimleri ortaya çıkmaktadır. Dijital
öğrenme yöntemlerinin, eğitim sürecinde çok daha etkin ve işlevsel bir uygulanma olanağı yarattığı çok
açıktır. Dijital dönüşüm ile eğitim olasılıkları çeşitlenerek, eğitim programları, kişisel ihtiyaçlara ve
yaşam tarzlarına göre ayarlanabilmektedir. Dijital eğitim, eğitimin kalite ve etkinliğinin arttırılmasında,
çok gelişmiş eğitim olanakları sunmakta, evlerden eğitimlere devam edilebilmesi, mekan ve zamanda
ulaşılabilirliğin artması ve kolaylaşması nedeniyle; bir yanıyla eğitimde dijital dönüşümü hızlandırırken,
herkese özgür bir şekilde dilediği alanlarda, dilediği şekilde eğitim olanakları yaratmaktadır. Kolay
ulaşılabilirliğe odaklanılarak, hazırlanan eğitim olanakları, yaşanan dijital sistemlerde eğitim yöntemleri
de değişmiş bulunmaktadır. Öte yandan dijital dünyadaki hızlı değişim ve dönüşümler, yaşlanan
bireylerin, yaşam boyu eğitime ulaşma ihtiyaçlarını gösterirken, yeni eğitim olanakları da yaratmıştır.
Dijital ortamlarda eğitime kolayca ulaşılabildiğinden, eğitime erişimin sağlaması, mekândan ve
zamandan bağımsız gerçekleşmekte, bilgiye saniyelerle ulaşılmaktadır. Dijital öğrenme olanaklarının,
eğitimde aktif olarak kullanılması, her türlü öğrenme süreçlerini de hızlandırmıştır. Bu çalışma da,
dijitalleşmenin yarattığı dijital eğitim olanakları ve dönüşüm fırsatlarının, ulaşılabilirliği kolaylaştırarak,
nasıl eğitime katkı sağladığını göstermeyi amaçlamaktayız. Çalışmamızda, araştırma yöntemi olarak,
araştırma konumuzla ilgili düzenleme ve politikalar taranarak, nicel araştırma yöntemine başvurularak,
içerik analizi tekniğiyle irdelenmiştir.