DIGITALIZATION AND DIGITAL TRANSFORMATION IN EDUCATION


Balkır Z. G., Balkır Gülen B.

International Marmara Social Sciences Congress (Imascon 2022 Spring, Kocaeli, Turkey, 13 - 14 May 2022, pp.169-175

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Kocaeli
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.169-175
  • Kocaeli University Affiliated: Yes

Abstract

Due to the pandemic and the covit epidemic, humanity, which is closed at home, has created a digital world for themselves. The introduction of digitalization into our lives and the beginning of digital transformation have begun to transform every level of education and training processes with new applications in all fields. Many new training and innovative training opportunities and solutions have been found that can be applied to almost every field in the education sector. Digitization has brought the concepts of digital working life and digital education to the fore and made it possible to develop many new business and education models. Many education services are provided with digital media and tools, and new and flexible education forms are emerging gradually. It is clear that digital learning methods create a much more effective and functional application opportunity in the education process. With digital transformation, education possibilities can be diversified and education programs can be adjusted according to personal needs and lifestyles. Digital education offers very advanced education opportunities in increasing the quality and effectiveness of education. While accelerating the digital transformation in education on the one hand, it creates educational opportunities for everyone freely in the fields they wish, in any way they wish. By focusing on easy accessibility, the training opportunities prepared and the training methods in the experienced digital systems have also changed. On the other hand, rapid changes and transformations in the digital world have created new educational opportunities while showing the need for aging individuals to reach lifelong education. Since education is easily accessible in digital environments, providing access to education is independent of space and time, and information is accessed in seconds. The active use of digital learning opportunities in education has accelerated all kinds of learning processes. In this study, we aim to show how digital education opportunities and transformation opportunities created by digitalization contribute to education by facilitating accessibility. In our study, as a research method, the regulations and policies related to our research topic were scanned, the quantitative research method was applied, and the content analysis technique was examined.

Pandemi ve Covit salgını yüzünden evlerde kapalı yaşayan insanlık, kendilerine zorunlu olarak dijital bir dünya yaratmıştır. Dijitalleşmenin hayatımıza girmesi ve dijital dönüşümün başlaması, tüm alanlarda yeni uygulamalarla eğitim ve eğitim süreçlerinin de her kademesini dönüştürmeye başlamıştır. Eğitim sektöründe neredeyse her alana uygulanabilecek, pek çok yeni eğitim ve yenilikçi eğitim olanakları ve çözümler bulunmuştur. Dijitalleşme, dijital çalışma yaşamı ve dijital eğitim kavramlarını ön plana çıkarmış, birçok yeni iş ve eğitim modelinin geliştirilmesini mümkün kılmıştır. Pek çok eğitim hizmeti, dijital ortam ve araçlarla sağlanmakta, giderek yeni ve esnek eğitim biçimleri ortaya çıkmaktadır. Dijital öğrenme yöntemlerinin, eğitim sürecinde çok daha etkin ve işlevsel bir uygulanma olanağı yarattığı çok açıktır. Dijital dönüşüm ile eğitim olasılıkları çeşitlenerek, eğitim programları, kişisel ihtiyaçlara ve yaşam tarzlarına göre ayarlanabilmektedir. Dijital eğitim, eğitimin kalite ve etkinliğinin arttırılmasında, çok gelişmiş eğitim olanakları sunmakta, evlerden eğitimlere devam edilebilmesi, mekan ve zamanda ulaşılabilirliğin artması ve kolaylaşması nedeniyle; bir yanıyla eğitimde dijital dönüşümü hızlandırırken, herkese özgür bir şekilde dilediği alanlarda, dilediği şekilde eğitim olanakları yaratmaktadır. Kolay ulaşılabilirliğe odaklanılarak, hazırlanan eğitim olanakları, yaşanan dijital sistemlerde eğitim yöntemleri de değişmiş bulunmaktadır. Öte yandan dijital dünyadaki hızlı değişim ve dönüşümler, yaşlanan bireylerin, yaşam boyu eğitime ulaşma ihtiyaçlarını gösterirken, yeni eğitim olanakları da yaratmıştır. Dijital ortamlarda eğitime kolayca ulaşılabildiğinden, eğitime erişimin sağlaması, mekândan ve zamandan bağımsız gerçekleşmekte, bilgiye saniyelerle ulaşılmaktadır. Dijital öğrenme olanaklarının, eğitimde aktif olarak kullanılması, her türlü öğrenme süreçlerini de hızlandırmıştır. Bu çalışma da, dijitalleşmenin yarattığı dijital eğitim olanakları ve dönüşüm fırsatlarının, ulaşılabilirliği kolaylaştırarak, nasıl eğitime katkı sağladığını göstermeyi amaçlamaktayız. Çalışmamızda, araştırma yöntemi olarak, araştırma konumuzla ilgili düzenleme ve politikalar taranarak, nicel araştırma yöntemine başvurularak, içerik analizi tekniğiyle irdelenmiştir.