Journal of Maritime Research: Amphora, vol.3, no.5, pp.64-75, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Maritime transportation is considered to be the most preferred mode of global transportation due to its
efficiency and low cost per unit of cargo compared to other modes of transportation. However, it
involves many risky and important operations in the transportation process, from the handling of cargo
to the maintenance of machinery and equipment. Ships are exposed to more risks as they have more
complex and dangerous operations compared to cargo and ports. Therefore, ship management plays a major role in identifying these risks and taking the necessary precautions. The engine rooms, the most
important main part of ships are also exposed to more risks than other areas due to high temperatures,
flammable materials, and complex systems. Assessment of the risks here, detection, evaluation, and
taking precautions by the relevant officers, especially the captain and chief engineer, as ship
management, are very important for the safe operation of ships. In the study, the literature and reports
on various ship accidents were examined and the risk factors related to engine room fires were
determined by taking the opinions of experts consisting of chief engineers and 2nd engineers involved
in ship management as a matter of subject. In the next stage, a risk analysis was carried out using the
Fine-Kinney method, specifically for the accident of a container ship. As a result of the study, the highest
risk was identified as machinery oil/fuel system failures and fuel line leaks.
Deniz taşımacılığı, verimliliği ve birim yük başına diğer taşımacılık modlarına nazaran ucuz olması
nedeniyle küresel yüklerin taşınmasında en çok tercih edilen taşımacılık modu olarak
değerlendirilmektedir. Ancak, taşımacılık sürecinde yüklerin elleçlenmesinden, makine ve ekipmanların
bakımına kadar çok sayıda önemli ve riskli operasyonu bünyesinde barındırmaktadır. Gemiler, yük ve
limanlara nazaran daha karmaşık ve tehlikeli operasyonlara sahip olmaları nedeniyle daha fazla riske
maruz kalmaktadır. Bu nedenle gemi yönetimi bu risklerin belirlenmesinde ve gerekli önlemlerin
alınmasında büyük rol oynar. Gemilerin en önemli ana parçası olan makine daireleri, yüksek sıcaklık,
yanıcı maddeler ve karmaşık sistemler nedeniyle diğer bölgelere göre daha fazla risk barındırmaktadır.
Buradaki risklerin değerlendirilmesi gemi yönetimi olarak başta kaptan ve baş mühendis olmak üzere
ilgili zabitler tarafından tespiti, değerlendirilmesi ve önlem alınması gemilerin emniyetli işletilmesi
bakımından oldukça önemlidir. Çalışmada literatür ile çeşitli gemi kazalarına ilişkin raporlar incelenmiş
ve konu gereği gemi yönetiminde yer alan baş mühendis ve 2. mühendislerden oluşan uzmanlardan
görüş alınarak makine dairesi yangınlarına ilişkin risk faktörleri belirlenmiştir. Sonraki aşamada bir
konteyner gemisinin yaşadığı kaza özelinde Fine-Kinney yöntemi kullanılarak bir risk analizi
yapılmıştır. Çalışma soncunda en yüksek risk puanı, makinelerdeki yağ/yakıt sistemi arızaları ve yakıt
devrelerinde oluşabilecek kaçaklar olarak tespit edilmiştir.