2. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Çalışmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 1 - 04 Kasım 2017, cilt.2017, ss.256-273
Müziğin bir endüstri haline dönüşmesi ve icracıların onu ticari üretime dönüştürecek bir yayıncıya
ihtiyaç duyması, Sanayi Devrimine dayanmaktadır. Müzik üretim ve tüketiminin kitleselleşmesi ilk olarak
19. Yüzyıl’da ortaya çıkmıştır. New York merkezli olan ve burada “Tin Pan All
şirketler, notaların seri üretim ve dağıtımı konusunda kendilerine yeni bir endüstri alanı kurmaya
başlamışlardır. Müzik endüstrisinin ilk aşaması olarak bilinen bu yapılaşma, müziğin yaygınlaşması ve
dağıtımı için satışları arttırma amaçlı tanıtım ve pazarlama çalışmalarına ağırlık vermiştir. Endüstrinin
ikinci aşaması olarak tanımlanan dönemde hayatımıza giren radyo ve televizyon teknolojilerinin müzik
üretim ve dağıtım kanallarına yaptığı en önemli etki kullanıcıların dijitalleşme
erişimini kolaylaştırmasıdır. Yirminci yüzyılın sonlarında iletişim teknolojisindeki gelişmelere bağlı
olarak ortaya çıkan yeni medya ortamları ise müzik endüstrisinde belirgin ve köklü değişiklikler
yaşanmasına neden olmuştur. Müzik end
müzik üretim ve dağıtımında majör beşli olarak adlandırılan büyük müzik şirketlerinin yeni medya
kanallarındaki varlığının önemini de arttırmaktadır.
Bu çalışma, müzik endüstrisinde yaşanan söz kon
olanaklar çerçevesinde değerlendirmektedir. Araştırmanın temel amacı müzik üretim ve dağıtım
sürecinde geleneksel olarak büyük müzik şirketlerine bağımlı olan icracıların yeni medya ortamlarının
sağladığı yeni üretim ve dağıtım kanalları sayesinde kendi bireysel endüstrilerini nasıl oluşturduklarını
keşfetmeye çalışmak ve bu amaçla söz konusu süreci örnekler üzerinden incelemektir. Araştırma
Youtube’da oluşturulan bireysel müzik kanalı örneklerinden yola çıkar
değişimi tartışmakta ve söz konusu değişimi “SocialBlade” sitesinde yer alan sayısal verilerle de
destekleyerek ortaya koymaya çalışmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Müzik Endüstrisi, Yeni Medya, Dijital Müzik Endüstrisi, YouTube
Transformation of Mass Music Industry
Media: Case Study of
Abstract
The fact that music becomes an industry and that practitioners need a publisher to commercialize it is
based on the Industrial Revolution. Massification of music production and consumption first appeared in
the 19th century. New York-based companies, in th
up a new industrial area for mass production and distribution of notes. Marketing and promotional
II. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi
Science & Media Studies Congress
Studies
256
Kitlesel Müzik Endüstrisinin Yeni Medya Aracılığıyla Bireysel Endüstriye – YouTube Müzik Kanalları Örneği
Prof. Dr., Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü,
Öğrencisi, Kocaeli Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım ABD,
ne dönüşmesi ve icracıların onu ticari üretime dönüştürecek bir yayıncıya
ihtiyaç duyması, Sanayi Devrimine dayanmaktadır. Müzik üretim ve tüketiminin kitleselleşmesi ilk olarak
19. Yüzyıl’da ortaya çıkmıştır. New York merkezli olan ve burada “Tin Pan Alley” olarak adlandırılan
şirketler, notaların seri üretim ve dağıtımı konusunda kendilerine yeni bir endüstri alanı kurmaya
başlamışlardır. Müzik endüstrisinin ilk aşaması olarak bilinen bu yapılaşma, müziğin yaygınlaşması ve
a amaçlı tanıtım ve pazarlama çalışmalarına ağırlık vermiştir. Endüstrinin
ikinci aşaması olarak tanımlanan dönemde hayatımıza giren radyo ve televizyon teknolojilerinin müzik
üretim ve dağıtım kanallarına yaptığı en önemli etki kullanıcıların dijitalleşmeye başlayan müziğe
erişimini kolaylaştırmasıdır. Yirminci yüzyılın sonlarında iletişim teknolojisindeki gelişmelere bağlı
olarak ortaya çıkan yeni medya ortamları ise müzik endüstrisinde belirgin ve köklü değişiklikler
yaşanmasına neden olmuştur. Müzik endüstrinin bu üçüncü aşamasına damgasını vuran dijitalleşme,
müzik üretim ve dağıtımında majör beşli olarak adlandırılan büyük müzik şirketlerinin yeni medya
kanallarındaki varlığının önemini de arttırmaktadır.
Bu çalışma, müzik endüstrisinde yaşanan söz konusu değişim ve dönüşümü yeni medyanın sağladığı
olanaklar çerçevesinde değerlendirmektedir. Araştırmanın temel amacı müzik üretim ve dağıtım
sürecinde geleneksel olarak büyük müzik şirketlerine bağımlı olan icracıların yeni medya ortamlarının
i üretim ve dağıtım kanalları sayesinde kendi bireysel endüstrilerini nasıl oluşturduklarını
keşfetmeye çalışmak ve bu amaçla söz konusu süreci örnekler üzerinden incelemektir. Araştırma
Youtube’da oluşturulan bireysel müzik kanalı örneklerinden yola çıkarak müzik endüstrisinde yaşanan
değişimi tartışmakta ve söz konusu değişimi “SocialBlade” sitesinde yer alan sayısal verilerle de
destekleyerek ortaya koymaya çalışmaktadır