İslam Hukukunda Mevlid-i Nebi Konunun Usul-i Fıkıh Yönünden Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Okur H.

Tarihten Günümüze Mevlid-i Şerif, Kemal yıldız,Hüseyin Okur,Üveys Güvercin,Muharrem Yener,Musa Hamut, Editör, Nizamiye Akademi, İstanbul, ss.267-284, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Nizamiye Akademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.267-284
  • Editörler: Kemal yıldız,Hüseyin Okur,Üveys Güvercin,Muharrem Yener,Musa Hamut, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyadaki bütün toplumlar inançlarını ve tarihlerini, kültür ve gelenekleriyle beraber taşımışlardır. Kültür ve geleneklerini, özünü kaybetmiş, dejenere olmuş, manevi değer yargılarını kaybetmiş olan toplumlar yozlaşmaya mahkûm olur. Hz. Peygamber’in doğumunu anma olarak bilinen mevlid, bir medeniyet beyannamesi ve hayat tarzının telakkisidir. Türkçedeki kullanımıyla mevlid kandili, yüzyıllar boyunca İslam toplumlarının çeşitli bölgelerinde benimsenerek kutlanmış ve bu toplumların bir şiarı haline gelmiştir.

Mevlid geleneği doğudan batıya kadar uzanan geniş İslam coğrafyasında, bir hadiseyi “anma” telakkisine bağlı olarak farklı biçimlerde uygulanagelmiştir. Tarihte Mevlid-i Nebî anmalarının Fatımiler dönemiyle birlikte başladığı iddia edilir. Bu bilgi, Mevlid-i Nebî anmalarının resmiyet kazandığı bir tarih olarak doğru kabul edilebilir. Ancak Hz. Peygamber’in viladetine dair uygulamaların bundan çok daha eski tarihlere uzandığını kaynaklardan öğrenebiliyoruz. Nitekim tarihçi ve seyyah İbn Cübeyr, Endülüs’ten kutsal topraklara yaptığı ziyaretlerde, Mekke’de bulunduğu zamanki gözlemlerinde, Mevlid-i Nebî anmalarına dair detaylı bilgiler aktarmaktadır. Tarih kitaplarından elde edilen veriler, mevlid kandiline dair uygulamaların bin yıldan daha fazla bir süredir İslam toplumlarında uygulandığını göstermektedir. Mevlid-i Nebî anlamalarının yer yer ihtifal haline dönüşmesi, kimi yerel hukukçuların konu hakkında olumsuz kanaat serdetmelerine sebep olmuştur. Fakat bu kısmi ve nisbi kanaatlerden yola çıkılarak günümüzde Mevlid-i Nebî anlamalarının hukuki mahiyetini tetkik etmede usulî hatalar olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmada Mevlid-i Nebî hukukçular tarafından değerlendirmelerine ve meselenin hukuki mahiyetinin arzındaki bazı problemlere işaret edilecektir. 

All societies of the world have carried their beliefs and history along with their culture and traditions. Societies that have lost their culture and traditions, their essence, degenerated, lost their spiritual value judgments are doomed to corruption. The Mawlid al-Nabī, better known as the commemoration of the birth of the prophet, is the proclamation of civilization and the definition of a way of life. The birth was celebrated through its adoption in various regions of Muslim societies for centuries and became the emblem of these societies.

The birth (Mawlid al-Nabī) was applied in different ways in the vast Muslim geography stretching from East to West, depending on the concept of "commemorating" an event. Allegedly, the commemoration of the birth of the prophet in history began with the Fatimid period. This information can be considered accurate as the date when the commemoration of the Prophet Muhammad (sallá Allāh ʻalayhi wa-sallam) became official. However, we can learn from the sources that the practices of the birth of the Prophet date (Mawlid al-Nabī ) back to much older dates than this. Indeed, the historian and traveler Ibn Jubayr, on his visits to the Holy Land from Andalusia, in his notes when he was in Mecca, gives detailed information about the commemoration of the Prophet Muhammad (sallá Allāh ʻalayhi wa-sallam). Data obtained from history books show that practices related to birth have been practiced in Muslim societies for more than a thousand years.

The transformation of the understanding of the birth of the Prophet Muhammad into a celebration in some regions has led some local Islamic jurists to have a negative opinion on this topic. However, based on these partial and relative opinions, it was noted that there are procedural errors in the study of the legal nature of the Mawlid al-Nabī understandings today. In this monograph, Mawlid al-Nabī assessments by jurists and some problems in the presentation of the legal nature of the case will be indicated.