İlk Halka Arzda Sıcak ve Soğuk Piyasalar


Creative Commons License

Çakır N., Küçükkocaoğlu G., Kapucu H.

Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, sa.16. İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı, ss.695-708, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Sermaye piyasasında halka arz olan işletmeler açısından ilk halka arzın başarılı olmasında zamanlama oldukça önem taşımaktadır. Sıcak veya soğuk halka arz şeklinde de bölümlendirilebilen halka arz piyasalarında, zamanlama etkenine bağlı olarak, pay senedi değerlemesi ile halka arz sonrası ilk işlemin ardından oluşan kısa, orta ve uzun dönemli fiyatlar arasındaki ilişki, halka arz literatürün de önemli yer tutmaktadır. Sıcak halka arz piyasası, yatırımcılar tarafından halka arza olan aşırı talep, aşırı düşük fiyatlama ve alışılmadık derecede fazla halka arzın gerçekleştiği piyasa olarak tanımlanmaktadır. Soğuk halka arz piyasası ise yüksek hacimli halka arz dönemlerinin sonlarına doğru, gerek halka arz sayısında azalma, gerekse açılışın ardından oluşan pay senedi fiyatlarındaki oynaklık şeklinde ifade edilmektedir. Bu çalışma, 1993-2015 yılları arasında Borsa İstanbul (BIST)’da gerçekleştirilen 327 adet halka arzı, sıcak ve soğuk halka arz piyasası ekseninde incelemektedir. Elde edilen bulgular sonucunda, sıcak halka arz piyasasında kısa dönemde düşük fiyatlandırmanın %10,76 düzeyinde, soğuk piyasada ise aşırı fiyatlandırmanın %10,04 düzeyinde gerçekleştiği saptanmıştır. Yine ilgili dönemdeki halka arzlarda Ay Etkisi incelendiğinde, sıcak piyasalarda gerçekleşen halka arzların ilk gün getirisinin %7,29; soğuk piyasalarda gerçekleşen halka arzlarda ise getirinin %2,96 olarak gerçekleştiği sonucuna ulaşılmıştır.

  1. Timing of Initial Public Offerings (IPOs) in any capital market is very important for success. In IPO’s markets, also partitioned as hot or cold IPO’s, depending on the timining factor, the relationship between the short, medium and long term prices after the initial public offerings, occupies, important place in the IPO literature. The hot public offering market is defined as an oversubscribed, extreme underpricing, and high volumes in public offering by the investors. The cold public offering market is defined as a decrease by a decrease in the number of public offerings and a volatility in share prices after the opening, towards the end of high volume public offerings. In this study, we examine the 327 hot and cold IPO scarried out in Borsa İstanbul (BIST) between 1993-2015. When the results are examined, in a hot public offering market, underpricing in the short term is 10.76% and in the cold market, overpricing is 10.04%. When the monthly effect is analyzed in the public offerings, first day returns are realized as 7.29% in the hot markets,; 2.96% in cold markets.