4th International Congress on Scientific Advances , Ankara, Türkiye, 25 - 28 Aralık 2024, ss.332-333, (Özet Bildiri)
Amaç: Günümüzde tüm
dünyada karbon emisyonunun azaltılması konusunda farkındalığın artması
sebebiyle yenilenebilir enerjiden elektrik üretimi yatırımları da artış
göstermektedir. Bununla birlikte ülkemizde de güneş enerjisi sistemleri (GES)
elektrik güç sistemimizin önemli konularından biri haline gelmiştir. Bu
çalışmada geneli üzeri açık şekilde bulunan kamu alanlarının otoparklarına
yapılacak GES hem bu alanların başka şekilde ikincil kullanımına imkân
vereceği, hem de GES’in yatırım maliyetini düşürerek yatırıma daha uygun hale
gelmesini sağlayacağı düşünülerek bu konuda öncülük etmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca otoparka kurulacak GES ile araçlar için gölgelenme alanı oluşturularak
güneşin araçlar üzerindeki etkisi azaltılabilir. Bu çalışmada, Kocaeli İli
İzmit İlçesinde bulunan ‘Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Sahil Otoparkı’na
kurulabilecek üstü kapalı bir sistem ve bunun çatısına uygulanacak bir GES ve
buraya yerleştirilecek elektrikli araçlar için şarj istasyonu tasarımı ve
enerji hesabının yapılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışmada
otopark olarak kullanılan alana üstü kapalı olarak tasarlanacak yapı ve yapının
çatısına uygulanacak güneş enerji santralinin PV*SOL benzetim programı
kullanılarak enerji üretim ve tüketim analizi yapılmıştır. Otopark alanı farklı
amaçlar ile kullanılabileceği düşüncesiyle 2 (iki) ayrı kısma bölünerek her
kısımda 5 (beş) adet elektrikli araç şarj istasyonu olacak şekilde çalışılmış
ve çalışma sonunda tüm alana ait panel gücü toplanmıştır. Yıllık üretim gücü
program tarafından hesaplanan GES’in bulunduğu konumun ışıma değerleri
kullanılarak gün içi saatlerdeki ortalama üretim değerleri hesaplanmıştır.
Ayrıca, GES’in elektrik projelendirmesi yapılarak bağlantı şeması çizilmiştir.
Daha sonra otoparka kurulabilecek elektrikli araç şarj istasyonları ve iç
kullanımda harcanacak (aydınlatma vb.) yük bilgisi hesaplanarak GES’in ürettiği
enerji ile otoparkın ortalama günlük yük eğrisinin karşılaştırılması
yapılmıştır.
Bulgular: Otoparka
kurulan GES’in toplam gücü 4.576,8 kWp olarak hesaplanmıştır. GES toplamda
21.588 m2 alanı kaplamaktadır. GES’de 7.628 adet 600 Wp gücünde CWT600-
120PM12-V marka monokristal güneş paneli ve 41 adet SUN2000-100KTL-H1 (800Vac)
marka invertör kullanılmıştır.
Sonuç: Bu çalışmanın
sonucunda adı geçen sahil otoparkına GES’nin kurulumu projelendirmesi
hazırlanmıştır. Ülkemiz güneş enerjisi bakımından dünyada çoğu ülkeden daha iyi
durumda olmasından dolayı güneş enerjisinden elektrik üretimini artırmak
enerjide dışa bağımlılığı azaltacaktır. Günümüzde giderek artan elektrikli
araçların şarjı için gerekli olabiliecek şarj istasyonu sayısına çözüm
olacaktır. Önerilen çözüm ile mevcut araçlarda güneşten korunmuş olacaktır. En
büyük avantajı ise elektrikli araçların şarjı için gerekli olan enerji
yenilenebilir enerji kaynağı olan güneş enerjisinden elde edildiği için
yaklaşık olarak 2377 ton CO2 emisyonun önüne geçilmiş olacağı hesaplanmıştır.
Bu çalışmanın sonuçları da bu konuda yapılacak uygulamalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler—Güneş enerji sistemi (GES);
Otopark, Elektrikli araç şarj istasyonu; CO2 emisyou.
Purpose: Today, due to the increasing awareness about
reducing carbon emissions all over the world, investments in electricity
generation from renewable energy are also increasing. In addition, solar power
plants (SPP) have become one of the important issues of our electric power
system in our country. In this study, it is aimed to pioneer in this regard by
considering that SPP to be installed in the parking lots of public areas, which
are generally open, will both enable the secondary use of these areas in
another way and reduce the investment cost of the SPP, making it more suitable
for investment. In addition, the SPP to be installed in the parking lot can
reduce the effect of the sun on the vehicles by creating a shading area for the
vehicles. In this study, it is aimed to design and calculate the energy of a
covered system that can be installed in the 'Kocaeli Metropolitan Municipality
Coastal Parking Lot' located in the İzmit District of Kocaeli Province, a SPP
to be applied to its roof and a charging station for the electric vehicles to
be placed there.
Method: In this study, the energy production and
consumption analysis of the structure to be designed as a covered structure in
the area used as a parking lot and the solar power plant to be applied to the
roof of the structure were performed using the PV*SOL simulation program. With
the idea that the parking area could be used for different purposes, it was
divided into 2 (two) separate parts and each part was designed to have 5 (five)
electric vehicle charging stations, and at the end of the study, the panel
power of the entire area was collected. The average production values during
the day were calculated using the radiation values of the location of the SPP,
whose annual production power was calculated by the program. In addition, the
electrical project of the SPP was made and the connection diagram was drawn.
Then, the electric vehicle charging stations that could be installed in the
parking lot and the load information to be spent in internal use (lighting,
etc.) were calculated and the energy produced by the SPP and the average daily
load curve of the parking lot were compared.
Findings: The total power of the SPP installed in the
parking lot was calculated as 4,576.8 kWp. The SPP covers a total area of
21,588 m2. In the solar power plant, 7,628 CWT600-120PM12-V brand
monocrystalline solar panels with 600 Wp power and 41 SUN2000-100KTL-H1
(800Vac) brand inverters were used.
Conclusion: As a result of this study, the project for
the installation of the solar power plant in the mentioned coastal parking lot
was prepared. Since our country is in a better position than most countries in
the world in terms of solar energy, increasing electricity production from
solar energy will reduce external dependency in energy. It will be a solution
to the number of charging stations that may be required for the charging of
electric vehicles, which is increasing today. With the proposed solution, existing
vehicles will be protected from the sun. The biggest advantage is that since
the energy required for the charging of electric vehicles is obtained from
solar energy, which is a renewable energy source, it is calculated that
approximately 2377 tons of CO2 emissions will be prevented. It is thought that
the results of this study will shed light on the applications to be made in
this regard.
Keywords- Solar energy system; Parking lot; Electric vehicle
charging station; CO2 emission.